محققان مرکزهای تحقیقات دانشگاه Southampton’s Optoelectronics و همچنین محققان دانشگاه تکنولوژی Eindhoven، با همکاری یکدیگر خواستار تولید دیسک شیشه ای با قابلیت نگهداری 360 ترابایت داده برای 1 میلیون سال را شدند. البته توانایی این دیسک علاوه بر قابلیت ذکر شده، تحمل دما تا 1832 درجه فارنهایت می باشد که طبیعتأ این ویژگی برای امنیت اطلاعات در مواردی هم چون آتش سوزی بسیار مفید خواهد بود.
چنین پیشرفت غیرمنتظره ای در فناوری به هنگام استفاده از ماده ی شیشه ای شکل که از نانو ساختارها و کوارتز ذوب شده ساخته شده به دست آمده است. داده ها روی این ماده با لیزر Femtosecond نوشته می شوند.

تولید دیسک شیشه ای با قابلیت نگهداری 360 ترابایت با 1 میلیون سال عمر ذخیره سازی!
کار این لیزر به صورت شلیک پالس های نوری بسیار سریع به دیسک شیشه ای می باشد و قادر به ذخیره سازی اطلاعات در قالب “نقطه های ناتو ساختاری” در سه شکل لایه می باشد.
در طول آزمایشات این دیسک، محققانی که این فناوری را توسعه داده اند موفق به نوشتن داده روی این دیسک و هم چنین خواندن آن شدند. قابلیت ذخیره سازی این دیسک بسیار بالاست و می تواند 360 ترابایت اطلاعات آرشیوی را در خود جای دهد.
پروفسور Peter Kazandky در طی مصاحبه ای با ORC اظهار داشت: بسیار هیجان آور است که فکر کنیم اولین سندی که احتمالأ موجب ابقای نژاد بشر می شود را ساخته ایم. این فناوری می تواند آخرین شواهد تمدن را ایمن سازد، بدان معنا که آنچه آموخته ایم بنا نیست به ورطه فراموشی سپرده شود.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت