آشنایی با اصول کلی بازیابی اطلاعات

آشنایی با بازیابی داده ها

احتمالا تمام ما با این مشکل برخورد کرده ایم که اطلاعات خاصی بر اثر حادثه از هارد دیسک یا دیگر دستگاه های در دسترسمان پاک شده است و برای مقابله با این معضل به راهکارهای مختلفی برای ریکاوری اطلاعات فکر کرده ایم. آشنایی با اصول کلی بازیابی اطلاعات به ما در تشخیص مشکل کمک می کند. به شکل کلی بازیابی اطلاعات به بازیافت داده ها از دستگاه های ذخیره سازی مختلف گفته می شود و اصول خاصی دارد. در واقع در روند بازیابی اطلاعات، داده ها نجات داده می شوند.

بهترین و موثرترین راهکار این است که اگر بخشی اطلاعات روی هارد دیسک یا دیگر دستگاه های ذخیره سازی خود را از دست دادید به افراد متخصص برای ریکاوری اطلاعات مراجعه کنید. اما راهکارهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند در صورت لزوم به کمک شما بیایند. لازم است توجه داشته باشید همیشه بازیابی اطلاعات ممکن نیست و در صورتی که آسیب وارد شده بسیار زیاد باشد دیگر نمی توان اطلاعات را بازیابی کرد.

رایج ترین دلیلی که باعث می شود اطلاعات از بین برود، معیوب شدن سیستم عامل، نقص فنی و منطقی دستگاه‌های ذخیره‌سازی، حذف شدن یا آسیب‌های تصادفی است. در این حالت یک راهکار مفید پارتیشن ‌بندی دیسک و ذخیره‌ سازی مداوم فایل‌ های اطلاعاتی با ارزش (یا رونوشت گرفتن از آن ‌ها) در یک پارتیشن متفاوت از فایل‌ های سیستمی قابل جایگزین سیستم عامل است. یا اینکار احتمال پاک شدن همیشگی فایل ها کاهش می یابد.

عامل دیگری که ممکن است اطلاعاتمان را تهدید کند، درایو یا ایجاد نقص فنی در هارد دیسک است. در این حالت بسته به میزان آسیب وارد شده، راهکارهای مختلفی استفاده می شود. راهکارها شامل تعمیر سیستم فایل منطقی، جدول پارتیشن یا مستر بوت ریکورد، به روز‌رسانی سخت ‌افزار (فرم ‌ور) یا به کارگیری فنون بازیابی درایو شامل بازیابی داده‌ های معیوب مبتنی ‌بر نرم‌افزار، بازیابی مناطق خدماتی آسیب دیده‌ مبتنی‌بر سخت ‌افزار و نرم ‌افزار (فرم ‌ور هارد دیسک) است.

دلایل رایج پاک شدن اطلاعات

همچنین امکان دارد که خود کاربر فایل ها را از روی دستگاه ذخیره سازی پاک کند. معمولا در این حالت ها می توان فایل ها را به آسانی بازیابی کرد زیرا به سرعت از روی درایو پاک نمی شوند بلکه صرفا از دسترس خارج می شوند تا فضا برای قرارگیری اطلاعات جدید محیا شود. اگر سرعت عمل در این حالت بالا باشد می توان فایل ها را پیش از حذف فیزیکی بازیابی نمود. اما اینکار به تخصص خاص نیاز است و ممکن است اشتباه در روند بازیابی تمام فایل را پاک کند. در واقع انجام هر عملی ممکن است باعث شود که فایل از دسترس خارج شود. حتی مرور کردن در اینترنت هم به خاطر فایل ‌های کوکی یا کش ذخیره شده در همان مکان از هارد دیسک، می‌ تواند سبب رو‌نویسی شدن فایل قدیمی شود و امید بازیابی اطلاعات را برای همیشه از بین ببرد. بنابراین در صورت ایجاد این مشکل بهتر است با دقت عمل کنید

به شکل آشنایی با اصول کلی بازیابی اطلاعات می تواند در صورت ایجاد شدن مشکل به عملکرد درست شما کمک کند. البته توجه داشته باشید بهتر است به دقت جوانب را در نظر بگیرید تا راه های بازیابی اطلاعات به درستی بتوانند پاسخگو باشند.

منبع: howtogeek

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت