آمانو: حملات سایبری به تجهیزات هسته‌ای تهدیدی جدی است

آمانو: حملات سایبری به تجهیزات هسته‌ای تهدیدی جدی است

دو یا سه سال پیش نیروگاهی هسته‌ای هدف یکی از  حملات سایبری  قرار گرفت

حمله به چنین نیروگاه‌هایی تهدیدی جدی است. اینها بخشی از صحبت‌های یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که روز دوشنبه، ۱۹ مهر ماه در جریان سفرش به آلمان در گفتگو با خبرگزاری Reuters مطرح کرده است.یوکیا آمانو خواسته که موضوع حملات سایبری به تجهیزات یا فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای بسیار جدی گرفته شود.

به گزارش شرکت مهندسی شبکه گستر به نقل از خبرگزاری Reuters، آمانو بدون ذکر جزییات بیشتر در خصوص این حمله سایبری گفته هر چند که در اثر این حمله، نیروگاه ناچار به متوقف کردن کلیه بخش‌ها نشده اما مجبور به اتخاذ برخی اقدامات احتیاطی گردیده است.

نگرانی‌ها در خصوص حملات سایبری به نیروگاه‌های هسته‌ای پس از کشف جنگ افزار Stuxnet در تأسیسات هسته‌ای ایران بسیار مورد توجه قرار گرفت.

شرکت KHNP که ۲۳ رآکتور اتمی را در کره جنوبی اداره می‌کند در سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که در نتیجه سرقت داده‌های غیرحیاتی از روی دستگاه‌های این شرکت سیاست‌های امنیتی شدیدتری را بکار گرفته است.

در ماه آوریل سال میلادی جاری نیز شرکت آلمانی RWE پس از اطلاع از آلوده شدن یکی از نیروگاه‌هایش به ویروس کامپیوتری اقدامات امنیتی خود را افزایش داد.

امنیت سایبری تأسیسات هسته‌ای تنها به سیاست‌های صاحبان این تأسیسات بستگی ندارد. برخی کارشناسان بر این باورند که دستگاه‌های کنترلی استفاده شده در تأسیسات  هسته‌ای دارای آسیب‌پذیری‌هایی هستند که راه را برای ورود نفوذگران باز می‌کنند.

در گردهمایی ۲۰۱۶ Black Hat USA یکی از محققان با ارائه نمونه بدافزاری از نوع کرم (Worm)، نحوه سوءاستفاده از آسیب‌پذیری‌های موجود درتجهیزات PLC ساخت شرکت Siemens را تشریح کرد. البته این محقق گفته که این نوع آسیب پذیری ها مختص Siemens نیست و تمامی شرکت‌های کنترل صنعتی در طی ۳۰ سال گذشته با همین رویکرد محصولات خود را ارائه کرده‌اند.

آمانو، نخستین بار اهمیت این موضوعات را در یک کنفرانس امنیت سایبری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در ماه ژوئن ۲۰۱۵ برگزار شده بود مطرح کرد و گفت امنیت سایبری یکی از موضوعات کلیدی در نشست امنیت هسته‌ای که در ماه دسامبر سال میلادی جاری برگزار می‌شود خواهد بود.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت