آیا بازیابی هارد دیسک خراب امکان پذیر است؟

انجام ریکاوری هارد دیسک

در پاسخ آیا بازیابی هارد دیسک خراب امکان پذیر است؟ باید گفت بستگی دارد خرابی در اثر چه عاملی و تا چه حد است. ابتدا باید بررسی کنیم که کدام یک از خرابی‌های هارد دیسک اتفاق افتاده است. همانطور که در قسمت‌های قبل شرح دادیم، دو نوع خرابی هارد دیسک وجود دارد که باعث از دست رفتن اطلاعات می شود: خرابی سخت‌افزاری و خرابی بورد الکتریکی.

در صورت خرابی سخت‌افزاری، دیسک سخت یا یکی از اجزای آن از نظر فیزیکی آسیب دیده است و باید قبل از ریکاوری داده تعمیر شود. اما اگر قطعات مکانیکی هارد آسیب جدی ببینند، به طور مثال در صورتی‌ که پلاتر شکسته و خرد شود، داده‌ها به طور کامل از بین می‌روند.
در صورت خرابی بورد الکتریکی، ممکن است سیستم عامل رایانه خراب شده باشد و از دسترسی فایل جلوگیری کند. در بیشتر موارد خرابی بورد الکتریکی، به احتمال زیاد، نرم افزار ریکاوری اطلاعات قادر به یافتن و بازیابی پرونده‌های از دست رفته خواهد بود.

البته هر قدر هم که وضعیت هارد نابسامان باشد، قبل از تسلیم شدن و فرض اینکه همه داده‌های عزیز خود را از دست داده‌اید، حتماً با یک متخصص بازیابی اطلاعات مشورت کنید تا ببینید چه چیزی قابل بازیابی است.

نکته مهم این است که اگر در بازیابی داده‌ها، مهارت نداشته باشید، به سادگی داده‌های خود را به خطر می‌اندازید. بهتر است در هنگام خرابی هارد درایو، بازیابی فایل، توسط یک متخصص ریکاوری اطلاعات انجام شود. زیرا متخصص پیش از ریکاوری داده، ابتدا هرگونه نقص فیزیکی را برطرف می‌کند تا امکان از بین رفتن داده‌ها را به حداقل برساند.
باید توجه داشت که هارد تعمیری برای استفاده امن نیست و باید پس از بازیابی داده‌ها روی یک هارد یا فضای ذخیره‌سازی جدید، هارد قبلی را کنار گذاشت.

اقدامات مؤثر در صورت شناسایی نشدن یک یا دو درایو

در مواقعی، سیستم روشن می‌شود، ولی یک یا دو درایو شناسایی نشده و در بخش  “My computer” نمایش داده نمی‌شوند یا وقتی روی آن‌ها کلیک می‌کنیم، به جای باز شدن، پیام خطا نمایش داده می‌شود.

در این مواقع، یا اتصالات هارد دیسک شل شده و یا قسمتی از آن خراب شده است برای رفع این مشکل دو راه حل پیشنهاد می‌شود.

بررسی اتصالات

اولین راه حل برای رفع مشکل عدم شناسایی هارد، بررسی اتصالات دیسک سخت است. اگر این کار کمکی نکرد، با یک سیم جدید هارد را به یک سیستم جدید وصل و سپس سیستم را ریست کنید.

حل مشکل درایو تخصیص نیافته

اگر دیسک سخت در “My computer” نشان داده نمی شود، اما در قسمت “Disk Management” به صورت تخصیص نیافته ”unallocated”  نشان داده شده است، برای رفع این خطا مراحل زیر را دنبال کنید:

به قسمت “Disk Management” بروید.
برای این کار، روی “My computer” راست کلیک کنید و سپس به مسیر زیر بروید.

Manage>> Disk Management

در پنجره “Disk Management” ، بر روی درایو “Unallocated “راست کلیک کرده و “New Simple Volume” را انتخاب کنید.

در پنجره “New Simple Volume”، روی گزینه “Next”کلیک کنید.

دوباره “Next”بزنید تا حجم درایو مشخص شود.

“Next”بزنید و گزینه “Assign the following drive letter” را انتخاب کنید. از کشویی یک حرف انگلیسی به عنوان نام درایو انتخاب کرده و“Next”بزنید.

گزینه “Format this volume with the following settings” را انتخاب کرده، در روبروی “File system” گزینه “NTFS” را انتخاب و“Next”بزنید.

در انتها گزینه “Finish” را بزنید. با این کار، درایو شما دوباره در “My computer” ظاهر می‌شود.

اکنون می توانید به هارد دیسک دسترسی پیدا کنید. با این حال، از آنجایی که هنگام رفع خطا، هارد دیسک فرمت شده است، نمی‌توانید به داده‌های خود دسترسی پیدا کنید. اما وحشت نکنید! می‌توانید با استفاده از یک نرم افزار حرفه ای بازیابی اطلاعات، داده های خود را از روی دیسک سخت فرمت شده، بازیابی کنید.
اما اگر به دلایل خرابی سخت‌افزاری، درایو خراب شده و در Disk Management نیز قابل مشاهده نباشد، ریکاوری داده از طریق نرم افزار امکان پذیر نیست. برای ریکاوری اطلاعات از یک دیسک سخت آسیب دیده، خراب یا سوخته، باید ابتدا هارد تعمیر سخت افزاری شود.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت