از سلامت هارد دیسک خود اطمینان حاصل کنید

سلامت هارد دیسک

دیسک های سخت برای سال های زیاد توانسته اند اطلاعات را به روشی کارآمد در خود ذخیره نمایند و از این نظر کمک بزرگی به حساب می آیند اما نکته ی مهمی که درباره ی این قطعات وجود دارد ممکن است باعث ایجاد دردسر برای کاربران شود. نکته در واقع این است که هارد دیسک ها مقاومت پایینی دارند و ممکن است به دلایل مختلف دچار نقص فنی یا فیزیکی شوند. نقص های ایجاد شده در هارد دیسک اطلاعات ما را در خطر قرار می دهد و امکان ریکاوری اطلاعات را نیز از بین می برد. از این رو بهتر است مراقبت زیادی از هارد دیسک انجام شود و دائم سلامت آن را چک کنیم.

حتی اگر از آن دست از کاربران بسیار منظم هستید و به شکل مداوم از فایل های اطلاعاتی خود بک آپ تهیه می کنید، بازهم احتمال دارد خرابی هارد دیسک برایتان دردسرهای مختلفی درست کند. در صورتی که بک آپ نداشته باشید نیز خرابی هارد دیسک فاجعه بار خواهد بود. بنابراین بهتر است از راهکارهای مختلفی برای پیشگیری از این مشکل استفاده کنیم.

یکی از ساده ترین راهکارهای مراقبتی، استفاده از برنامه ی Diskcheckup است. این برنامه در ویندوز اجرا می شود و می توانید آن را به شکل رایگان نصب کنید. Diskcheckup از فناوری های جدید استفاده می کند تا شما را از وضعیت سلامتی هارد دیسکتان مطلع نماید. فناوری غالب مورد استفاده ی این نرم افزار، فناوری S.M.A.R.T است. بیشتر هارد دیسک های تولید شده در دهه ی اخیر از این فناوری پشنیبانی می کنند. مراحل استفاده از نرم افزار ساده هستند. کافی است پس از نصب کردن آن، به قسمت Device info بروید و درباره ی جزئیات مختلف هارد دیسک اطلاعات به دست آورید. در قسمت S.M.A.R.T نیز خصوصیات مختلفی درباره ی هارد دیسک از جمله شرایط مربوط به آستانه ی تحمل قابل دسترسی است.

در قسمت S.M.A.R.T این نرم افزار باید تنظیمات را به شکلی قرار دهید که تاریخچه ی تغییرات هارد دیسک را نشان دهد. برای فعال ‌سازی این تاریخچه لازم است تا بر روی دکمه تنظیمات کلیک کرده و سپس کادر کنار عبارت ضبط S.M.A.R.T – Record S.M.A.R.T. attributes for TEC computation را فعال کنید. بهتر است بازه زمانی این کار را زیاد کوتاه انتخاب نکنید زیرا فایل ها دارای حجم زیادی خواهد بود. شما می توانید در بازه ی موردنظر تغییرات را مشاهده کنید یا انتخاب کنید که آن ها را از طریق ایمیل خود دریافت کنید.

سلامت هارد دیسک

بهتر است توجه کنید که تاریخ TEC پیش بینی شده زمانی نمایش داده می‌ شود که حداقل سه مقدار عددی ست شده باشد و بین آنها تفاوت وجود داشته باشد. همچنین اگر مقادیر مربوط به S.M.A.R.T تغییر نکنند، با پیغام N/A (مقادیری موجود نیست) مواجه می ‌شوید. استفاده از نرم افزار Diskcheckup تنها یکی از راه هایی است که می توان با استفاده از آن از هارد دیسک مراقبت کرد. علاوه بر استفاده از نرم افزارها برای مشاهده نقص فنی، بهتر است برای مراقبت از اطلاعات، هارد دیسک را از ضربه یا رطوبت نیز حفظ کنید.

منبع: Howto.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت