اصول محافظت از اطلاعات

اصول محافظت از اطلاعات

همه ی ما حجم زیادی از اطلاعات را در سیستم های مختلف شخصی خود مانند کامپیوترها، لپ تاپ ها و گوشی های تلفن همراه ذخیره کرده ایم. این اطلاعات ارزش شخصی زیادی دارند و در صورتی که دچار آسیب یا مشکل شوند، می توانند برای ما مشکلات متعددی را ایجاد کنند. به همین دلیل محافظت از اطلاعات یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید در نظر داشته باشیم. بالابردن امنیت اطلاعات می تواند کمک بزرگی باشد و باعث شود از دسترسی دیگران به اطلاعات شخصیمان جلوگیری شود. برای حفاظت از داده ها نکاتی وجود دارد که بهتر است در نظر داشته باشیم.

یکی از اقداماتی که می توانید انجام دهید، غیرفعال کردن ویرایش رجیستری از راه دور برای سیستم های مختلف در اختیارتان است. تنها شما باید مجاز به ویرایش رجیستری باشید. از این رو بهتر است از غیرفعال بودن سرویس ویرایش رجیستری از راه‌ دور مطمئن شوید. برای این کار در پنجره RUN دستور .SERVICES.MSC را تایپ و اجرا کنید. در پنجره باز شده به قسمت Remote Registry رفته و از STOP بودن این سرویس مطمئن شوید. در صورت نیاز این سرویس را به صورت دستی فعال یا غیرفعال کنید. راهکار دیگر قفل کردن سیستم است. اگر در محیطی کار می کنید که ممکن است افراد دیگری به اطلاعتتان دسترسی پیدا کنند، بهتر است روی سیستم هایتان قفل بگذارید.

برای جلوگیری از هک شدن دستگاه از طریق اینترنت، می توانید از ابزارهای بروزشده ی اینترنتی و مرورگر های جدید استفاده کنید. این مرورگر ها می توانند سایت هایی که دارای مشکل هستند را شناسایی کرده و آن ها را بلاک کنند. همچنین معمولا هکر ها از طریق نقص های نرم افزاری توان ورود به دستگاه های شما را پیدا خواهند کرد. به همین دلیل بهتر است نرم افزارهایی که استفاده میکنید را دائما بروزرسانی کنید تا شرکت های سازنده مشکلات نرم افزارها را به شکل مداوم حل کنند. همچنین برخی از روش های انتقال فایل که در اینترنت وجود دارند می توانند دارای ویروس بوده و فایل هایی آلوده را به سیستمان منتقل کنند.

اصول محافظت از اطلاعات

همچنین می توانید از روش های دیگری اطمینان پیدا کنید که اطلاعاتتان محفوظ می مانند. یکی از توصیه ها این است ک قبل از فروش دستگاه یا سیستم خود حتما تمام فایل ها را پاک کنید و از نرم افزارهای مختلف کمک بگیرید تا امکان بازیابی اطلاعات وجود نداشته باشد. همچنین همیشه روی فایل های مهم خود قفل بگذارید تا دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. سیستم ‌عامل ویندوز در حالت پیش ‌فرض، پسوند فایل ‌ها را مخفی می ‌کند.  هکرها با سو‌استفاده از همین ویژگی فایل ‌های خطرناک را بر روی کامپیوتر قربانی کپی کرده و با انتخاب یک نام آشنا برای فایل ‌ها، قربانی را فریب داده و ترغیب می ‌کنند تا فایل‌ ها را اجرا نماید. پس بهتر است حواستان به پسوند فایل ها باشد.  در انتها توجه داشته باشید که بهتر است از داده هایتان نسخه ی پشتیبان در هارد اکسترنال تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید به فایل های اصلیتان دوباره دسترسی پیدا کنید.

منبع: computershopper

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت