انقلابی در قلمروی RAM در راه است

RAM DDR5

خبر جدیدی که بسیاری از علاقه مندان به حیطه ی فناوری را بسیار هیجان زده کرده است این است که نسل جدید از رم ها در حال طراحی هستند. این رم ها از نوع DDR5 می باشند که تخمین زده می شود سرعتی دو برابر مدل DDR4 داشته باشند. سازمان تنظمی استاندارد های حافظه ی رم که به اختصار JEDEC نام دارد این خبر جدید را اعلام کرده است. حافظه‌ های رم DDR5 درست مانند رم‌ های DDR4 از کانکتور ۲۸۸ پین استفاده می ‌کنند. با این تفاوت که طراحی فیزیکی رم به ‌گونه ‌ای است که کاربر نتواند به ‌اشتباه رم‌ های DDR5 را در اسلات DDR4 (یا بالعکس) قرار بدهد.

این حافظه به زودی جایگزین مدل های DDR4 می شود. لازم به ذکر است که رم های DDR4 در حال حاضر در بیشتر رایانه ها وجود دارند. رم های DDR5 به شکلی طراحی شده اند که مزایای متعددی نسبت به مدل قبلی خودشان داشته باشند. علاوه بر سرعت بسیار بیشتر که در واقع افزایش صد درصدی سرعت است، این رم ها انرژی کمتری نیز مصرف می کنند و بهره وری انرژی بیشتری نیز دارند. همچنین چگالی این نوع حافظه دو برابر حافظه های DDR4 است. علاوه بر این به نظر می رسد ماژول رم دوخطیِ (DIMM) حافظه‌ی رم DDR5، ظرفیت گیگابایتی دو برابری نسبت به ماژول مشابه حافظه‌ی DDR4 خواهد داشت.

البته شرکت های رقیب نیز بیکار ننشسته اند و با سرعت زیاد در حال طراحی انواع مشابه رم های DDR5 هستند. برای مثال شرکت اینتل مدل هایی از رم DIMM را طراحی کرده است که به آسانی قبلیت جایگزین شدن با رم های DDR را دارند. همچنین رم های DIMM حتی در صورت خاموش شدن دستگاه اصلی نیز قابلیت حفظ اطلاعات را دارا هستند.

پیش از تولید این مدل جدید از رم های حافظه، تحلیلگران عقیده داشتند که احتمالا مدل جدیدی ارائه نخواهد شد و تمرکز بیشتر روی انواع دیگری از رم ها خواهد بود. اما وجود رم DDR5 باعث می شود بتوان به راحتی رایانه های قدیمی تر را نیز به روزرسانی کرد و از این لحاظ مقرون به صرفه تر نیز می باشد. معمولا از رم های مدل DDR برای رایانه های رومیزی پرقدرت که نیاز است برنامه های حجیم یا بازی های با کیفیت را پشتیبانی کنند استفاده خواهد شد. البته نسخه های کم حجم تر و مختص به گوشی های موبایل از این رم که LP-DDR5 نام دارند در حال حاضر وارد بازار فروش شده اند.

رم DDR5

در حال حاضر به دلیل اینکه نرم افزارهای متعددی رویکرد پردازش دورن حافظه ای را پیش گرفته اند، می توان انتظار داشت که رم DDR5 فروش بالایی داشته باشد. در حال حاضر کمپانی های معروفی مانند دل یا اچ پی نیز در حال افزایش ظرفیت حافظه های سرور های خود هستند تا بتوانند از این مدل از نرم افزارها پشتیبانی کنند. باید دید که آیا این مدل از رم DDR می تواند نظر کاربران را جلب کند یا خیر. امید است که در این مدل تازه از رم های حافظه تنظیمات خاصی وجود داشته باشد که ریکاوری رم یا بازیابی فایل ها تسهیل شود.

منبع خبر: PCworld

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت