انواع هارد hdd را بشناسید

هارد hdd

زمانی که در خصوص ذخیره سازی کامپیوتر صحبت می‌شود، در حقیقت منظور درایوهای سخت یا هارد دیسک‌ها (هارد hdd) است. خوب است در این دستگاه‌ها همه داده‌های کامپیوتر شما وجود دارد، از پرونده‌های سیستم عامل تا فایل های کاری تا بازی که از آن استفاده می‌کنید. همه این اطلاعات در هارد دیسک شما ذخیره شده است، در نتیجه شما باید مطمئن شوید که نوع مناسب هارد دیسک برای کاری که می‌خواهید انجام دهید، چیست.

انواع هارد hdd را بشناسید

سه نوع مختلف دیسک سخت وجود دارد: SATA ،SSD و NVMe . در این مطلب، با هر نوع و نقاط قوت و ضعف و انواع ظرفیت هاردها آشنا خواهید شد. چه بخواهید یک کامپیوتر شخصی بخرید و چه بخواهید کامپیوتر فعلی خود را به روز کنید.

  1. SATA drives

SATA  یا Serial Advanced Technology Attachment که در سال 2003 معرفی شد ، رابط کاربری پیش فرض اکثر درایوهای سخت افزاری دسک تاپ و لپ تاپ است. از آنها به عنوان هارد دیسک‌های SATA یاد می‌شود ، اما در واقع آنها هارددیسک‌های دوار با صفحه‌های چرخشی و یک سوزن متحرک هستند که داده‌ها را برای بخش‌های متوالی در هر صفحه  آماده می‌کنند. هارد دیسک‌های SATA در مقایسه با نسل قبلی خود ، هارد دیسک PATA فوق العاده سریع هستند و می‌توانند با سرعت رابط 6 گیگابایت بر ثانیه و توان تولید 600 مگابایت بر ثانیه روی دیسک بنویسند.

یک هارد درایو می‌تواند از 500 گیگابایت تا 16 ترابایت باشد . اگر به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز داشته باشید و نیازی به خواندن یا نوشتن نداشته باشید ، درایوهای خوبی هستند. از آنجا که داده‌ها به صورت فیزیکی روی دیسک نوشته می‌شوند ، می‌توانند تکه تکه شوند ، به این معنی که بخشهای مختلف می‌توانند در مناطق مختلف دیسک پخش شوند و باعث کم شدن سرعت درایو شوند. همچنین از آنجا که در هر درایو قطعات متحرک وجود دارد ، در برابر ضربه و حرکت ناگهانی آسیب پذیر هستند ، و همین امر آنها را به گزینه ضعیفی برای لپ تاپ تبدیل می‌کند.

  1. SSD hard drives

SSD مخفف عبارت Solid State Drive است. این دیسک‌ها هیچ قسمت متحرکی ندارند. در عوض ، تمام داده‌ها در حافظه فلش غیر فرار ذخیره می‌شوند. این بدان معنی است که سوزنی وجود ندارد که برای خواندن یا نوشتن داده حرکت کند و سرعت آنها به مراتب بیشتر از درایوهای SATA است. یافتن سرعت دقیق دشوار است زیرا از نظر سازنده و فاکتور متفاوت است ، اما حتی درایوهای با عملکرد پایین نیز قابل مقایسه با درایوهای SATA هستند .

نکته منفی این است که این درایوها به طور قابل توجهی گران‌ترند و اندازه آنها زیاد نیست. درایوهای SSD در حدود 120 گیگابایت تا 2 ترابایت هستند و تقریباً 2 تا 4 برابر قیمت هارد دیسک SATA در همان اندازه هستند. از آنجا که هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد ، این درایوها همچنین از دوام بسیار بالاتری برخوردار هستند و فاکتورهای خاصی برای لپ تاپ‌ها ساخته شده است که آنها را برای ذخیره سازی در حال حرکت ایده آل می‌کند.

  1. NVMe

این هارد دیسک، نوعی SSD است که به یک اسلات PCI Express (PCIe) در برد اصلی متصل است. این اسلات‌ها در اصل برای کارت‌های گرافیک طراحی شده‌اند ، به همین دلیل فوق العاده سریع هستند. سرعت درایوهای NVMe می‌تواند به سرعت رابط 32 گیگابایت در ثانیه با توان خروجی 3.9 گیگابایت در ثانیه برسد.

اگر کاری انجام دهید که به توان زیاد دیسک نیاز دارد ، مانند بازی یا ویرایش فیلم با وضوح بالا ، این می‌تواند بسیار مفید باشد. با هر سرعتی ، اشکالاتی در NVMes وجود دارد. برای مبتدیان ، آنها فقط در رایانه‌های رومیزی موجود هستند و بسیار گران هستند. همچنین ، اگرچه می‌توانند به عنوان درایوهای ثانویه مورد استفاده قرار گیرند ، در نهایت برای استفاده کامل از آن ، باید سیستم عامل خود را بر روی آن نصب کنید.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت