باج افزار و روش های مقابله با آن

Ransomware2

باج افزار به گونه ای از بدافزار ها گفته می شود که در آن هکر با نفوذ به فایل های شخصی کاربر آن را رمزگذاری و از دسترس خارج می کند. رمزنگاری در باج افرار ها معمولا از طریق الگوریتم های پیشرفته محدودسازی انجام می شود به طوری که تنها راه دسترسی به اطلاعات، داشتن کلید رمزگشایی است و این کلید تنها زمانی در دسترس کاربر قرار می گیرد که به هکر باج پرداخت کند.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت همواره می کوشد تا بروزترین خبرها و همچنین خدمات بسیار مناسبی را در خصوص بازیابی اطلاعات برای شما عزیزان ارائه دهد.

باج افزار ها چون به وسیله ی آنتی ویروس ها قابل شناسایی نیستند، پیوسته خود را به روز کرده و با سرعت زیادی در حال رشد و گسترش می باشند. همین امر مقابله با آن ها را به شدت دشوار می کند، پس تنها نصب یک آنتی ویروس برای حفظ امنیت یک سیستم کافی نیست.

باج افزارها به سیستم ها نفوذ میکنند و پس از رمزگذاری فایلهای مهم در پسوندهای متفاوت، پیغامی را نمایش می دهند و در آن از کاربر می خواهند که تا زمان مشخصی مبلغی را به عنوان باج پرداخت کند تا کلید رمزگشایی به او داده شود. بعد از موعد تعیین شده اگر باج پرداخت نشود دیگر امکان دسترسی به اطلاعات وجود ندارد. در این موارد همواره به کاربران توصیه می شود تا برای جلوگیری از گسترش اینگونه بدافزار ها از پرداخت باج خود داری کنند.

امروزه این هکر ها کار خود را پیشرفت داده و علاوه بر نفوذ به اطلاعات سیستم های شخصی، سازمان ها و شرکت ها را نیز هدف قرار داده اند. آن ها اطلاعات مهم کاری را از دسترس خارج کرده تا از این روش سود بیشتری به جیب بزنند. این افراد معمولا برای مخفی کردن خود از شبکه Tor بهره برده  و برای دریافت مبلغ از روش های غیر قابل ردگیری مانند بیت کوین استفاده می کنند.

روشهای رایج آلوده شدن سیستم به باج افزارها

ورود به وب‌‌سایت‌های آلوده

باز کردن لینک های نامعتبر و وسوسه کننده مانند بردن جایزه

اتصال فلش نا مطمئن به سیستم

باز کرد و اجرای فایل‌های آلوده ضمیمه شده به ایمیل ها

نصب کردن برنامه نامطمئن

روشهای مهندسی اجتماعی

روش‌های مقابله با باج افزارها

بهترین راه مقابله با باج افزار ها، پیشگیری می باشد چون به دلیل استفاده ی هکر ها از الگوریتم های پیچیده، در حال حاضر راهکار مطمئنی برای مقابله با آن ها وجود ندارد. در این بخش چند روش پیشگیری را با هم مرور می کنیم:

آنتی ویروس نصب کرده و آن را در بازه های زمانی کوتاه به روز رسانی کنید

در کنار آنتی ویروس خود از  آنتی اسپای استفاده کرده و آن را به روز رسانی کنید

فایروال و پیکربندی مناسب راه اندازی کنید

از اطلاعات کاری و مهم خود به طور مداوم نسخه ی پشتیبان تهیه کنید

نرم افزارهای مطمئن را از سایت های معتبر دریافت کنید

رسانه های ذخیره ساز قابل حمل و نامطمئن را نصب نکنید

به سایت های نامطمئن وارد نشده و همواره احتیاط کنید

بر روی لینک های نامعتبر یا پیوست های ایمیل های ناشناس کلیک نکنید

مرورگر مناسبی نصب و آن را به روز رسانی کنید

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت