باج افزار (Ransomware) چیست؟

Ransomware

باج افزار (Ransomware)

به گزارش مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت ، باج افزار (Ransomware) را می توان گونه ای بدافزار دانست که به شکل های مختلف دسترسی کاربر را به فایل های خود محدود کرده و به همین جهت قربانی برای دسترسی مجدد به فایل ها مجبور است باج پرداخت کند.

باج افزار (Ransomware) مجرمان را قادر کرده تا از طریق یک کنترل از راه دور، کامپیوتر قربانی را قفل کنند به شکلی که قربانی نتواند از سیستم استفاده کند. سپس مجرمان با استفاده از یک پنجره پاپ آپ روی کامپیوتر، به شخص خبر می دهند که تنها در صورت پرداخت هزینه قفل باز می شود.

واحد تحقیقات مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت همواره می کوشد تا به روزترین اطلاعات در خصوص انواع بدافزار ها را جمع آوری کرده و راهکارهای مقابله با آنها را به شما عزیزان ارائه نماید.

در سال های اخیر ، باج افزارهایی که با استفاده از رمز گذاری موجب محدودسازی دسترسی کاربر به فایل ها می شدند موفقیت های زیادی بدست آورده اند و گزارش ها حاکی از آن است که تعداد این باج افزار ها روز به روز در حال افزایش است.

در برخی مواقع مجرمان از طریق این باج افزار (Ransomware) تنها قسمت keypad یا صفحه کلید مجازی را برای قربانی قابل دسترسی کرده تا از این طریق رمز را وارد و پول را پرداخت کند!

طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت ، در صورت انجام خطاهای احتمالی زیر ممکن است شما درگیر باج افزار (Ransomware) شوید:

  1. باز کردن ایمیل هایی با ضمیمه های مخرب و یا مشکوک
  2. کلیک بر روی لینک های مخرب در ایمیل ، سبکه های اجتماعی یا سایت ها
  3. بازدید از سایت های مخرب، همچون سایت هایی که ماهیت مستهجن هستند.
  4. باز کردن فایل های آلوده از فایل دیجیتال شرکت های حمل و نقل منتنی بر وب.
  5. باز کردن ماکرو های فاسد در اسناد برنامه ( مثل واژه پرداز ها و صفحه کستر ها) .
  6. اتصال به دستگاه های جانبی usb مانند memory ، هارد اکسترنال ، mp3 player و …
  7. استفاده از سی دی یا فلاپی های فاسد در کامپیوتر خود.

اما اگر درگیر باج افزار (Ransomware) شدید، می توانید یک scan کامل با یک solution امنیتی مناسب و به روز انجام دهید و حتما برای راهنمایی و مشاوره از متخصصان این حوزه و بازیابی اطلاعات استفاده نمایید . همچنین به هیچ عنوان باج را پرداخت نکنید زیرا احتمال اینکه دوباره درگیر باج افزار (Ransomware) شوید، وجود دارد. بنابر این دنبال برطرف کردن آن به طور قطعی و مطمئن باشید.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت