بازیابی اطلاعات از هارد دیسک آبخورده

بازیابی اطلاعات هارد

ممکن است اتفاقات مختلفی پیش بیاید که سبب خیس شدن دستگاه و هارد دیسک های شما شود. خبر خوب این است که ممکن است راهی برای بازیابی اطلاعات حتی پس از خیس شدن هارد دیسک نیز وجود داشته باشد و بتوان اطلاعات را نجات داد پس بهتر است قبل از هر اقدامی این مطالب را مطالعه کنید.

زمانی که با هارد دیسک آبخورده روبه رو می شویم مطمئنا میزان استرس زیادی را باید برای بازیابی اطلاعات تحمل کنیم و فکر کردن به بهترین راه حل ممکن است در لحظه بسیار مشکل به نظر برسد اما یک توصیه ی اکید وجود دارد که همیشه باید در نظر داشته باشید و آن این است که هارد دیسک را خشک نکنید! معمولا افراد در اولین قوم تلاش می کنند تا هارد را با استفاده از سشوار خشک کنند که این باعث صدمه ی بیشتر به قطعات درونی دستگاه می شود.

به نظر می رسد بهترین راهکار این باشد که اجازه دهید کم کم آب هارد دیسک گرفته شود. اگر هارد توسط مایعاتی مانند شربت یا آب شور دریا خیس شده است باید ابتدا آن را با آب عادی دوباره بشویید. سپس هارد را داخل یک دستمال قرار داده و در یک کیسه ی پلاستیک قرار دهید. بهتر است تمام هوای کیسه را بیرون بکشید و در کیسه را محکم ببندید. همچنین می توانید هارد را در کیسه ای که دارای برنج خشک است قرار دهید. برنج به شکلی سریع تر می تواند رطوبت روی قطعه را جذب کند. استفاده از ژل های ضدرطوبت نیز ممکن است مفید باشد.

یکی از ابزارهایی که برای خشک کردن قطعات الکترونیکی آبخورده بسیار دارای کاربرد است، Bheestie Bag نام دارد. مشخص شده است که این ابزار می تواند تا هفت برابر سریع تر و کارآمدتر از راه های دیگر خشک کردن قطعات الکترونیکی باشد. این ابزار در واقع کیسه ای کوچک و سبک است که با استفاده از دانه های کوچک و جذب کننده مایع، رطوبت را از وسایل الکترونیکی بیرون می آورد. بعد از خیس شدن دستگاه یا قطعه، دستگاه را با حوله یا دستکال به آرامی خشک کرده و به مدت 24 تا 72 ساعت در کیسه قرار دهید. مهره ها به همان روشی که برنج آب را جذب می کند، آب را جذب می کنند، این مواد برای اتصال فیزیکی با مایع ساخته شده اند و هنگامی که به ظرفیت جذب خود رسیدند، رطوبت را درون کیسه بازنمی گردانند.

راهکارهای بازیابی اطلاعات

توصیه ی بعدی برای کمک به بازیابی اطلاعات به شکل موفقیت آمیز از هارد دیسک آبخورده این است که آن را دوباره به دستگاه متصل نکنید. اما اگر برای مطمئن شدن از خرابی هارد مجبور به اینکار هستید، بهتر است به صداهای تولید شده توجه کنید. اگر هارد دستگاه صدایی شبیه به خراشیده شدن یا ساییده شدن می دهد، احتمال سوختن آن بسیار زیاد است. اگر هارد نشانه هایی از سوختگی روی خود دارد یا بوی سوختگی می دهد بهتر است از اتصال آن به دستگاه خودداری کنید. بهتر است هارد دیسک را پس از خشک شدن به شکل طبیعی و درست به متخصص نشان دهید. در صورتی که این نکات را موردنظر قرار دهید احتمال بازیابی اطلاعات این هارد دیسک بسیار بیشتر خواهد شد.

منبع: cnet.com و .pcworld.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت