بازیابی اطلاعات حافظه SSD

ارتقای هارد دیسک به SSD

حافظه های SSD از نظر شکل و نوع هارد بسیار شبیه به فلش مموری ها هستند. یعنی اجزای مکانیکی آنها ثابت بوده که همین یک نقطه قوت برای این حافظه ها به شمار می آید. گاها این حافظه ها به دلیل های مختلفی که در ادامه آورده می شوند ممکن است با از دست دادن اطلاعات مواجه شوند. برخی از مهمترین این دلیل ها عبارتند از:

    • برد الکتریکی آنها آسیب دیده است
    • کانکتورها خراب شده اند
    • قطعه های الکترونیکی این حافظه ها آسیب دیده اند
    • تراشه کنترل کننده آسیب دیده و خراب شده است
    • تراشه فلش حافظه مشکل دارد
    • خطای انسانی رخ می دهد
    • حافظه ویروسی شده است و …

یکی از مزیت هایی که در زمینه بازیابی اطلاعات حافظه های اس اس دی مطرح می شود این است که آنها هیچ نیازی به فضاهای ایزوله برای ریکاوری اطلاعات ندارند. هرچند گاها لازم است تا لحیم کاری های چیپست های حافظه مورد نظر یک به یک باز شده و سپس به کمک سخت افزارهایی که برای همین کار طراحی شده اند خوانده (همان read شوند) در نهایت این داده های خامی که از چیپست ها به دست می آیند به کمک الگوریتم های منحصر بفردی با یکدیگر ادغام شده و در اخر کارشناس ریکاوری اطلاعات می تواند داده های کاربر را بازیابی کرده و در اختیار وی قرار دهد. یکی از مهمترین و اصلی ترین کارهایی که می بایست برای ریکاوری و بازیابی اطلاعات حافظه های اس اس دی انجام شود رمزنگاری است که به صورت پیش فرض زمان تولید روی چیپست های این حافظه های وجود دارند.

در واقع پس از بازیابی یک مرحله دیگر هم برای کارشنا مورد نظر وجود دارد و آن هم این است که اطلاعات خام به دست آمده می بایست در ابتدا رمزگشایی شده و سپس به داده های قابل استفاده به وسیله کاربر تبدیل شوند. این موضوع هم ناشی از جامد بودن این حافظه هاست که سبب شده است تراشه های آنها به صورت دیفالت رمزنگاری خاص داشته باشند. بازیابی اطلاعات حافظه های اس اس دی با توجه به زمانبر بودن آنها در مقایسه با بازیابی اطلاعات هارد دیسک ها هزینه بر تر هستند. همین سبب می شود تنها افرادی برای این کار اقدام کنند که واقعا به اطلاعات خود نیاز داشته و اطلاعات از دست رفته برایشان به شدت ارزشمند باشند.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت