بازیابی اطلاعات در هارد دیسک سوخته چگونه است؟

بازیابی اطلاعات گم شده هارد دیسک

خوب است بدانید که بازیابی اطلاعات هارد دیسک به مشکل ایجاد شده، بستگی دارد. در اصل خرابی هارد به دو صورت فیزیکالی و لاجیکالی اتفاق می افتد. از قسمت‌های فیزیکالی هارد دیسک می‌توان به قطعات مکانیکی و فیزیکی هارد دیسک مانند موتور هارد دیسک، هِد، دیسک یا همان پلاتر که اطلاعات بر روی این قسمت ذخیره می‌گردد، نام برد.

قسمت‌های لاجیکالی هارد دیسک متشکل از سیستم عامل و نرم‌افزارهای هارد دیسک است. فریم‌ور هارد دیسک می‌تواند به تنهایی سبب خرابی تمامی اجزای سیستم هارد دیسک شود. خرابی فریم ور یعنی خرابی مغز هارد برای کنترل عمل نوشتن و خواندن اطلاعات.

اگر حتی قطعات فیزیکالی هارد دیسک خراب نشده باشد اما فریم‌ور دچار خرابی و نقص شده باشد، هارد دیسک نشانه‌هایی از خود نشان خواهد داد. که در نگاه کاربر یا افراد غیر متخصص مبنی بر خرابی مکانیکی و فیزیکالی هارد است.

در صورتی که اطلاعات‌ هارد برایتان اهمیت دارد، این کار را به متخصصینی بسپارید که در این زمینه از دانش کافی برخوردار هستند. زیرا بازیابی اطلاعات هارد دیسک سوخته و خراب در بیشتر مواقع می‌تواند خیلی پیچیده باشد.

چند نکته درباره بازیابی اطلاعات هارد سوخته

در خصوص حل مشکل بازیابی اطلاعات هارد سوخته ابه نکات زیر توجه کنید.

  • بازیابی اطلاعات هارد سوخته کار ساده ای نیست و بایستی توسط متخصصین با تجربه انجام پذیرد.
  • تجهیزات پیشرفته‌ای برای بازیابی اطلاعات وجود دارد که عملاً بدون آن‌ها بازیابی اطلاعات هارد دیسک امکان پذیر نیست.
  • Clean room استاندار محیطی برای باز کردن درپوش هارد دیسک‌ها است. این محیط عاری از هر گونه ذرات گرد و غبار است. در صورتی که درپوش هارد شما در هوای آزاد باز شود مطمئن باشد اطلاعات شما نابود خواهد شد. چرا که سطح پلاتر و هد بسیار کم است و وجود ذرات گرد و غبار باعث گیر کردن هد بر روی سطح پلاتر می‌شود و شکافی عمیق را در دیسک ایجاد می‌کند که در نهایت بازیابی اطلاعات هارد دیسک سوخته را غیر‌ممکن می‌سازد. به جرأت می‌توان گفت که در ایران تنها چند مرکز وجود دارد که دارای کلین روم استاندار هستند.
  • در صورتی که هر گونه علائم سوختن PCB را دیدید از هارد استفاده نکنید و سیستم خود را خاموش و روشن نکنید.
  • هارد را به واحد برق دیگری وصل نکنید زیرا سبب آسیب بیشتر به هارد می‌شود.
  • کار کردن با هارد سبب آسیب رساندن به موتور و هد خواندن و نوشتن می‌شود، ممکن است پلاتر آسیب ببیند.
  • برد یا PCB را با برد سایر هاردها تعویض نکنید. حتی اگر یک مدل و فریم‌ویر داشته باشند. زیرا باعث آسیب بیشتر به هارد خواهد شد. برای تعویض برد PCB و بازیابی اطلاعات هارد، کد فریم‌ویر، میکروکد باید کاملا مطابقت داشته باشد و همچنین به ابزار ریکاوری فریم‌ویر خاص و خواننده قطعات برد الکترونیکی که حاوی چیپست MCU تعبیه شده است نیاز دارد.

    بدون داشتن کدهای فریم‌ویر اورجینال و خواننده PCB اروجینال، ریکاوری اطلاعات هارد غیر ممکن است. بسیاری مشتریان سعی دارند خودشان PCB خریداری کنند و تعمیرات را انجام دهند که باعث ایجاد خسارات بیشتر می‌شوند و اصلا بهبودی حاصل نمی‌کنند.

  • در صورت هرگونه مشکل نیز می توانید با همکاران ما در امین پایتخت تماس بگیرید.
© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت