بازیابی اطلاعات چیست و چه زمانی به آن نیاز داریم؟

نرم افزار بازیابی فایل

بازیابی اطلاعات را می‌توان فرایند به دست آوردن اطلاعاتی که به دلیل حذف اشتباهی یا آسیب رسانه دیجیتالی از دست رفته‌اند تعریف کرد.

به طور کلی تکنیک‌های ریکاوری اطلاعات به دو نوع تقسیم می‌شوند: نرم افزاری و سخت افزاری (تعمیر و جایگزینی قطعات سخت افزاری آسیب دیده در محیط‌های آزمایشگاهی). در اکثر موارد کاربران بعد از نابودی داده‌های خود به ریکاوری اطلاعات نرم افزاری روی می‌آورند که به دلیل نداشتن اطلاعات تنها منجر به رونویسی (اوورایت) داده‌ها و از دست رفتن دائمی اطلاعات می‌شوند. مراکز ریکاوری اطلاعات از ابزارهای تخصصی استفاده کرده و قادر به تفسیر ساختار منطقی ذخیره سازی هستند و ارائه اطلاعات به کاربر در فرمتی که قابل استفاده باشند. تعمیرات فیزیکی مانند جراحی هارد توسط متخصصان انجام می‌شود.

منظور از ریکاوری سخت افزاری هارد چیست؟

هارد شما ممکن است چرخش نامنظمی داشته باشد یا هدها باعث ایجاد صدای کلیک کردن شده باشند یا هارد شما توسط سیستم شناسایی نمی‌شود در این حالت چه اتفاقی می‌افتد؟ شما به هارد دسترسی پیدا نمی‌کنید تا اطلاعات خود را بازیابی کنید. این مشکلات ناشی از آسیب‌های مکانیکی یا فیزیکی و خرابی برد است و شما هر چقدر تلاش کنید تا اطلاعات را بازیابی کنید نمی‌توانید. حتی در مواقعی که پارتیشن فرمت شود یا هنگام نصب ویندوز درایوهای هارد پاک شوند.

در این حالت برای ریکاوری سخت افزاری هارد از دستگاه PC-3000 که یک ابزار بازیابی اطلاعات منحصر به فرد است استفاده می‌شود که می‌تواند با استفاده از دستورات خاص ،هارد را به مد کرنل ببرد و با هارد ارتباط برقرار کند. وقتی که هارد یا درایو توسط کامپیوتر شناسایی نمی‌شود به طور کلی این بدان معناست که هارد دیسک به علت خرابی الکتریکی، آسیب‌های مکانیکی یا خرابی ماژول‌های فریم‌ویر موجود در کنترلر نمی‌تواند بوت شود.

با استفاده از PC3000 شما می‌توانید تشخیص دهید که دقیقا چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است. ایران هارد توانسته است با استفاده از تجربه‌های مهندسین بازیابی اطلاعات خود بیش از ۹۰ درصد از خرابی‌های مرتبط با مشکلات فریم‌ویر را با استفاده از PC3000 حل کند.

 

مرکز بازیابی اطلاعات امین پایتخت، فایل‌های از دست رفته در دستگاه‌های ذخیره سازی را اسکن می‌کند و آنها را با موفقیت بازیابی می‌کند. باید بدانید که هیچ خرابی فیزیکی هارد با نرم افزار ریکاوری اطلاعات قابل برگشت نیست و حتی با نصب برنامه ممکن است شما اطلاعات خود را نابود و برای همیشه آنها را از دست دهید.

خرابی‌های منطقی و فیزیکی هارد

از دست دادن داده‌ها در دستگاه‌های ذخیره سازی همچنان باعث نگرانی کاربران و کسب و کارهای می‌شود. داده‌ها مهم‌ترین دارایی در دنیای دیجیتال امروزی هستند و هر گونه از دست دادن اطلاعات مهم می‌تواند منجر به مشکلات مالی، حقوقی و احساسی شود.

خوشبختانه هر گونه اطلاعات ذخیره شده در یک رسانه ذخیره سازی تقریباً همیشه قابل بازیابی است. فرایند بازیابی اطلاعات، غیر قابل دسترس به عنوان بازیابی اطلاعات شناخته می‌شود.

اجازه دهید خرابی‌های منطقی و فیزیکی دستگاه را بررسی کنیم و روش‌های مختلف از دست دادن داده‌ها را بررسی کنیم.

خرابی‌های منطقی: از دست رفتن داده‌ها به دلیل حذف و پاک کردن تصادفی داده‌ها، فرمت کردن هارد، حذف پارتیشن، خرابی درایو، خرابی بوت، نصب مجدد سیستم عامل و غیره به عنوان خرابی منطقی در نظر گرفته می‌شود.

خرابی‌های فیزیکی: از دست دادن داده‌ها به دلیل ایجاد بد سکتور فضای ذخیره سازی فیزیکی، مشکل اتصال، خرابی قطعات، خرابی تجهیزات الکترونیکی، شکستن هد خواندن و نوشتن، خرابی پلاتر و غیره به عنوان خرابی‌های فیزیکی در نظر گرفته می‌شوند.

 

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت