با انواع هارد دیسک لپ تاپ آشنا شوید

با انواع هارد دیسک لپ تاپ آشنا شوید

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع هارد دیسک لپ تاپ آشنا سازیم. همان طور که می دانید هارد دیسک قطعه ای است که قادر است اطلاعات شما را ذخیره کند. اصطلاح هارد دیسک را به اختصار HDD نیز می نامند.

هارد دیسک SSD

SSD مخفف Solid State Drive است. این دیسک ها هیچ بخش متحرکی ندارند و همه داده ها در حافظه فلش ذخیره می شوند. یعنی در واقع سوزنی وجود ندارد که برای خواندن یا نوشتن داده ها حرکت کند، بنابراین سرعت آنها از درایوهای SATA بیشتر است. توجه داشته باشید که سرعت دقیق این دیسک ها مشخص نیست زیرا به سازنده و فرم آنها وابسته است، ولی به طور کلی می توان گفت حتی در کم ترین حالت ممکن نیز قابل مقایسه با درایوهای SATA هستند.

نکته منفی این نوع هارد این است که در حینی که ظرفیت بالایی ندارد، قیمت بالایی دارد. درایوهای SSD از حدود 120 گیگابایت تا 2 ترابایت هستند و قیمت آنها در بازار معمولا 2 تا 4 برابر درایو SATA است. خوب است بدانید به این دلیل که هیچ قسمت متحرکی در این دیسک ها وجود ندارد دارای دوام و ماندگاری خوبی هستند.

هارد دیسک SATA

SATA که در سال 2003 معرفی شد، رابط کاربری پیش فرض بیشتر درایوهای سخت افزاری دسک تاپ و لپ تاپ ها است. از این هاردها به عنوان هارد دیسک SATA یاد می شود، اما در واقع آنها هارد دیسک هایی دوار با صفحه های چرخشی و یک سوزن متحرک هستند که داده ها را در بخش های متوالی در هر صفحه می نویسند. هارد دیسک های SATA در مقایسه با نسل قبلی خود بسیار سریع هستند و قادرند با سرعت رابط 6 گیگابایت بر ثانیه و توان تولید 600 مگابایت بر ثانیه روی دیسک بنویسند.

هارد دیسک های SATA قیمت کمتری نسبت به سایر انواع هارد دارند. اگر به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز داشته باشید اما نیازی به خواندن یا نوشتن نداشته باشید، این درایوها گزینه خوبی برای شما خواهند بود. از آنجا که داده ها به صورت فیزیکی روی این دیسک ها نوشته می شوند، می توانند تکه تکه شوند، به این معنی که بخشهای مختلف می توانند در مناطق مختلف دیسک پخش شوند و باعث کم شدن سرعت درایو شوند.

همچنین از آنجا که در هر درایو قطعات متحرک وجود دارد، در برابر ضربه و حرکت ناگهانی آسیب پذیر است و همین امر آن را به گزینه نامناسبی برای لپ تاپ تبدیل می کند.

هارد دیسک NVMe

Non-Volatile Memory Express یا NVMe در سال 2013 منتشر شد و در واقع نوعی SSD است که به یک اسلات PCI Express (PCIe) در برد اصلی متصل است. این اسلات ها در اصل برای کارت های گرافیک طراحی شده اند، به همین دلیل فوق العاده سریع هستند. سرعت درایوهای NVMe می تواند به سرعت رابط 32 گیگابایت در ثانیه با توان خروجی 3.9 گیگابایت در ثانیه برسد. این ویژگی برای بازی یا ویرایش فیلم با وضوح بالا، بسیار مفید باشد. تقریبا 80 درصد لپتاپ هایی که از سال 2021 تولید می شوند از این نوع هارد می باشند.

با توجه به سرعت بالا، اما اشکالاتی در NVMe ها وجود دارد. این درایوها تنها برای کامپیوترهای رومیزی مناسب هستند و گران هستند. علاوه بر این، اگرچه می توانند به عنوان درایوهای ثانویه مورد استفاده قرار گیرند، اما برای استفاده کامل از آنها، باید سیستم عامل خود را روی آن نصب کنید. در حال حاضر بیشتر بایوس ها از NVMe پشتیبانی نمی کنند. البته شما می توانید نمونه هایی را که امکان پشتیبانی دارند نیز پیدا کنید، اما این ممكن است به معنی تعویض كل برد اصلی باشد. در انتخاب یکی از این هاردها، ملاحظات زیادی وجود دارد. شما باید متناسب با شرایط فنی، ظرفیت و بودجه خود انتخاب کنید.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت