آیا ویروس کرونا بر تولید کارت‌های حافظه تاثیر خواهد داشت؟

ریکاوری - هاردهای DRAM و HAND

شیوع یکباره ویروس کرونا در چین و سرایت آن به سایر نقاط جهان باعث شد تا فضای تکنولوژی نیز همچون حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی، تحت تاثیر قرار بگیرد و عده ای این نگرانی را داشته باشند که عواقب شیوع آن بر روی تولیدات کارخانه های سخت افزاری همچون تولید کنندگان کارت های حافظه، تاثیر منفی بگذارد.

حافظه های DRAM و HAND | از آنجایی که کارخانجات چینی یکی از اصلی ترین تولید کنندگان انواع حافظه های رم، هاردهای اکسترنال و سایر فضاهای ذخیره سازی داده هستند، این موضوع می تواند اختلال هایی را در فرایند توزیع و عرضه به وجود آورد و نه تنها برای کاربران نگران کننده خواهد بود، بلکه سازمان هایی که نیاز به حافظه های کامپیتوری دارند و از آن برای مقاصد مختلفی همچون ذخیره سازی داده، بازیابی اطلاعات و یا تعمیرات رم و هارد استفاده می کنند نیز با مشکل مواجه شوند.

این موضوع از آنجایی مهم و جدی است که در نظر داشته باشیم طی روزها و هفته های اخیر کمپانی های بزرگ همچون هواووی، فیسبوک، ریزر، اپل و … بخشی از فعالیت های خود را در چین به حالت تعلیق در آورده اند.

کارشناسان نیز پیش بینی کرده اند افت تامین قطعاتی همچون صفحه های نمایشگر، حافظه های ذخیره سازی، باتری یا پردازنده ها می تواند تولید محصولات دیجیتال همچون لپتاپ یا گوشی های هوشمند را با مشکل مواجه سازد.

با این حال وبسایت DRAMeXchange گزارش داده شیوع کرونا ویروس بر میزان تولید حافظه های DRAM و HAND تاثیر خاصی نخواهد داشت، زیرا شرکت های سازنده این حافظه ها در اطراف استان ووهان چین که مرکز ویروس است واقع نشده اند.

حافظه های DRAM در واقع نوعی ایستا یا استاتیک از حافظه های رم (RAM) هستند که به‌منظور نگهداری داده نیاز به بازیابی دوره‌ای دارد. به دلیل همین نیاز به بازایابی اطلاعات و داده ها، این حافظه ها را به عنوان حافظه فرار نیز نام گذاری کرده اند. با این حال قابلیت های بالای ذخیره سازی در DRAM آن را به یک سخت افزار عالی برای واحد های پردازش گرافیکی یا GPU تبدیل کرده است. به همین دلیل پیش بینی می شود کنسول های قدرتمندی همچون پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس تقاضای زیادی برای حافظه های DRAM به وجود آورند.

حافظه های HAND نیز به عنوان تکنولوژی اصلی در ساخت حافظه‌های فلش مموری و SSD شناخته می شوند که با قرار گرفتن هزاران سلول در کنار یکدیگر ساخته شده اند. این حافظه سرعت فوق العاده ای را برای دسترسی اطلاعات به وجود می آورد و بازیابی اطلاعات و داده ها را در سریع ترین زمان ممکن فراهم می کند. در حال حاضر عمده تولید کنندگان حافظه HAND سامسونگ و اینتل هستند که از این قطعات سخت افزاری برای طیف وسیعی از محصولات دیجیتال استفاده می کنند.

ریکاوری - هاردهای DRAM و HAND

از سوی دیگر بازیابی اطلاعات هارد، تعمیرات هارد، بازیابی داده های رم یا ریکاوری رم می تواند به واسطه خلل در عرضه حافظه های DRAM و HAND تاثیر بپذیرد. هرچند طبق گزارش TrendForce از میان شرکت هایی همچون مایکرون، سامسونگ، شرکت SK Hynix و شرکت ChanXin که به تولید DRAM مشغولند تنها دو مورد آخر در کشور چین دارای کارخانه اند که خوشبختانه در فاصله دوری از محل شیوع ویروس کرونا واقع شده اند.

شرکت های یانگ‌تسه (Yangtze) و شین‌شین (Xinxin) نیز که در زمینه تولید حافظه HAND فعالیت می کنند و در نزدیکی استان ووهان قرار دارند، درصد کمی از تولیدات بازار جهانی را بر عهده دارند، لذا بر روی تولید و عرضه آن به نظر نمی رسد تاثیر چشمگیری به وجود آید.

در مجموع می توان مدعی شد کرونا نتوانسته تاثیر مخربی بر زنجیره تامین حافظه های DRAM و HAND داشته باشد و باید امیدوار بود بر سایر تجهیزات سخت افزاری و دیجیتال نیز تاثیر منفی نداشته باشد.

منبع: www.wccftech.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت