تفاوت رم DDR3L با DDR3 در چیست؟

ddr3l

قبل از ورود DDR4 به بازار ، DDR3 سریعترین حافظه‌ی رم محسوب می شد که با ولتاژی برابر با ۱٫۵ ولت کار می کرد. شرکت های تجاری برای کاهش مصرف این نوع حافظه ورژن جدیدی را با نام  DDR3L طراحی و عرضه نمودند که با ولتاژ ۱٫۳۵ کار می کند. این رم از نظر ظاهرمانند DDR3 بوده و تنها از روی ماژول رم می توان تشخیص داد که از کدام نوع است.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت همواره می کوشد تا بروزترین خبرها و همچنین خدمات بسیار مناسبی را در خصوص بازیابی اطلاعات برای شما عزیزان ارائه دهد.

حافظه های داخلی سیستم های کامپیوتری جزو آن دسته از مواردی محسوب میشوند که میزان مصرف انرژی و تولید گرمای آن ها در درازمدت قابل بررسی است. به دلیل پیشرفت تکنولوژی و استفاده ار برنامه هایی که به فضای بیشتری نیاز دارند،کاربران همواره به استفاده از حافظه های بالاتر تمایل بیشتری داشته و همین موارد موجب بالا رفتن میزان مصرف انرژی می شود.

در ظاهر اینگونه به نظر می رسد که  این میزان مصرف انرژی در مقایسه با کل مصرف یک سیستم مقداری ناچیز است اما از طرفی در مجموعه ای که از چند کلاینت تشکیل می شود، مصرف انرژی و میزان گرمای آنها باید در نظر گرفته شود.

سیلیکون پاور در این زمینه موفق به تولید حافظه‌ای با ۲۰% مصرف انرژی کمتر از مدل قبلی شده. رم های DDR3L که ویژگی اصلی آن ها کاهش مصرف انرژی است می توانند به جای ۱.۵ ولت از یک منبع ۱.۳۵ ولت استفاده کنند. این میزان برای دستگاه‌هایی که در طول شبانه روز زیاد کار می‌کنند گزینه مناسبی به حساب می آید.

این ماژول، ماژول دسکتاپ بوده اما در نسخه لپ‌تاپ آن هم مصرف انرژی تا حدی کاهش پیدا کرده و این فناوری برای لپ‌تاپ‌هایی که منبع انرژی آنها باتری است هم میتواند تاثیر فراوانی داشته باشد و سبب ماندگاری بیشتر باتری لپ‌تاپ شود.

کاهش تولید گرما هم ویژگی مهمی است که در بهینه‌سازی عملکرد سیستم نقش قابل توجهی را ایفا می کند . این ویژگی  سبب افزایش عمر حافظه شده و عملکرد اجزای دیگر را نیز کاهش می‌دهد. برای مثال گرمای داخل کیس به وسیله ی فن‌ها خارج می شود و استفاده از چند فن مصرف انرژی را افزایش می دهد.

لازم به ذکر است که از رم DDR3L می توان به جای DDR3 استفاده نمود چون رم DDR3L هم میتواند از ولتاژ ۱٫۵ استفاده کند  و هم از ۱٫۳۵ اما اگر ماردبورد فقط برای DDR3L و ولتاژ ۱٫۳۵ طراحی شده باشد و اسلت مادربورد ۱٫۳۵ ولتاژی باشد،نمیتوان  از DDR3 استفاده نمود. بر روی برچسب رم ، رم DDR3 بصورت PC3 و رم DDR3L بصورت PC3L نوشته شده است.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت