تولید گسترده تراشه های حافظه GDDR6 شروع شد

کمپانی Micron مصمم است که سریعا صنعت پردازنده‌های گرافیکی را به سوی کارگیری فناوری حافظه جدید GDDR6 ببرد و با وجود اینکه در حال حاضر این بخش توسط تراشه‌های حافظه ویدئویی GDDR5 تسخیر شده است ، تولید گسترده GDDR6  شروع و پیامد هایی نیز به همراه داشته است.

گفتنی است که تراشه‌های حافظه ویدئویی GDDR5 در جایگاه ویژه ای قرار دارد و از این حافظه ، نخست در سال 2008 میلادی رونمایی شد و با این وجود، این کارت ها که از پرفروش ترین ها نیز می باشند ، با قیمت  300 دلار به فروش می روند. اما با این که GDDR5 دارای ویژگی های زیادی می باشد، روزی باید کنار گذاشته شود. وضوح تصویرهای بالا همچون 4K و واقعیت مجازی، زمان آن است که پهنای باند حافظه از آنچه که GDDR5 ارائه می‌کند ، فراتر رفته و جای خود به دیگری دهد. GDDR5X  یک راهکار کوتاه مدت برای نیاز روز افزون برای پهنای باند حافظه بیشتر بود اما هر دو انویدیا و AMD به یک راهکار با قیمت مناسب تری نیاز دارند.

شما در جدول پایین شاهد مقایسه این دو تراشه یعنی  GDDR5X و GDDR6 خواهید بود.با وجود تغییر نکردن نرخ تبادل داده، ولی  GDDR6  دارای دو کانال حافظه کاملاً جدا در بخش گذرگاه داخلی می باشد که می‌تواند در صورت نیاز برای خواندن یا نوشتن داده مورد استفاده قرار گیرد.این امر باعث خواهد شد که کارایی کلی مورد بهبود قرار گیرد.باید خاطر نشان کرد که تعداد بیت‌های قابل خواندن یا نوشتن در هر دسترسی از 64 بایت در GDDR5X به 32+32 بایت تغییر کرده که موجب بهبود سازگاری ریزمعماری های پردازنده بهینه سازی شده برای GDDR5 با GDDR6 خواهد شد.

شایان ذکر است که این شرکت تولید گسترده  تراشه‌های حافظه GDDR6 را شروع کرده و گویا قرار است مانند GDDR5X، نخست تنها در کارت های رده بالا گران قیمت به کار گرفته شود.

ssd
© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت