حافظه ی DDR5-8400 به زودی به تولید انبوه می رسد

حافظه ی DDR5-8400 به زودی به تولید انبوه می رسد

به تازگی یک شرکت کره ای به نام SK Hynix که تخصصی ویژه در زمینه ی طراحی حافظه های RAM دارد، به شکل رسمی اعلام کرده است که در سال آینده حافظه ی رم DDR5-8400 را به تولید انبوه رسانده و به کاربران عرضه خواهد کرد.

با رشد سریع تکنولوژی به نظر می رسد که عمر تکنولوژی های معرفی شده در حال کوتاه شدن است و نمونه های کارآمدتر از آن ها به زودی ساخته خواهند شد. به طور کلی حافظه ی رم از نوع DDR فناوری جدیدی به حساب می آینددر حال حاضر بیشتر حافظه های موجود در دستگاه های الکترونیکی از نوع DDR4 است به همیت دلیل شرکت SK Hynix قصد دارد نسل جدید این حافظه ها را تولید کند. حافظه ی رم نام برده شده، دارای فرکانس بالاتری بدوه و می تواند انقلابی در زمینه ی سرعت پردازشی رایانه ها ایجاد نماید.

معمولا در حیطه تکنولوژی رشد سخت افزارها بسیار کند است، اما منتقدان اعتقاد دارند که به بازار آمدن حافظه ی DDR5-8400 احتمالا به معنای پایان عمر حافظه های رم DDR4 باشد زیرا این حافظه ی جدید از بسیاری جهات کارآمدتر و مفیدتر از حافظه های نسل قبل خود است. این شرکت کره ای مزیت های مختلفی را برای حافظه های DDR5-8400 معرفی کرده است. نسل جدید حافظه ‌های رم دارای سرعت 8/400 مگاترنسفر‌بر‌ثانیه (MT/s) خواهد بود. در این سرعت پردازشی، هر کانال از لحاظ تئوری پهنای باندی معادل 67/2 گیگابیت ‌بر‌ثانیه دارد که این میزان بسیار بیشتر از پهنای باند حافظه‌ ی DDR4 است. حافظه های DDR4 دارای حداکثر پهنای باندی برابر با 25 گیگابیت بر ثانیه هستند. پهنای باند برای DDR5 ها در حالتی که مجهز به چهار کانال باشند، 267 گیگابیت بر ثانیه و در حالتی که دارای هشت کانال هستند 538 گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای بسیار قابل توجه نسل جدید حافظه های RAM ، وجود تراکم ترانزیستوری بالا در این حافظه هاست که باعث می شود با ارائه ی ظرفیت بیشتر قیمت پایین تری نیز داشته باشند. همچنین مصرف انرژی آن ها از دیگر حافظه ها کمتر خواهد بود زیرا ولتاژ عملیاتی و ولتاژ پیک تا پیک کمتری نیز دارند. کاربران احتمالا امنیت بیشتری در صورت استفاده از حافظه های رم DDR5 خواهند داشت زیرا این حافظه ها می توانند خطاهای احتمالی را بهتر رفع کنند و فناوری های مختلفی برای تصحیح کد خطا و بررسی خطاها دارا هستند.

حافظه ی DDR5-8400 به زودی به تولید انبوه می رسد

معیارهای بررسی شده در این نوع جدید از حافظه نشان می دهند که DDR5 تفاوت چشمگیری در عملکرد نیز نشان خواهد داد. سرعت این حافظه ها در مقایسه با حافظه های DDR4 دو برابر بیشتر است. این نوع حافظه ها از لیتوگرافی ده نانومتری برای ذخیره ی اطلاعات مختلف استفاده می کنند. همچنین قدرت پردازشی بسیار بالایی را ارائه خواهند داد. پیش بینی متخصصان حیطه ی فناوری این است که این حافظه بتواند در سال میلادی 2021 حدود بیست درصد بازار حافظه های رم را به خود اختصاص دهد و در سال 2022 بتواند عمده ی بازار را در دست بگیرد.

منبع: skhynix.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت