حافظه SSD چیست و فواید آن چه می باشد؟

ssd drive

اول از همه باید بگوییم که درایو حالت جامد یا SSD مخفف کلمه solid-state drive می باشد و هم چنین می توان آن را نیز به نام های دیگری چون دیسک حالت جامد یا دیسک الکترونیکی معرفی کرد.البته باید گفت که این درایو دارای هیچ نوع «دیسک» و یا «موتور چرخان» نمی باشد،SSD ابزار حافظه ای است که برای ذخیره‌سازی دائم داده‌ها از تراشه استفاده می کند.

SSD به خوبی و به سرعت توانست جای هاردهای Hard Disk Drive) HDD) را بگیرد.SSD حافظهٔ مبتنی بر حافظه فلش است که اگر بخواهیم آن را با هارد دیسک‌های قبلی مقایسه کنیم باید بگوییم که ، SSD برق کمتری مصرف کرده و مقاوم تر نیز می باشد. هارد دیسکهای معمولی HDD دارای صفحاتی به نام پلاتر و هد هستند که  وظیفه اش خواندن اطلاعات را از روی صفحات می‌باشد. اما هیچ‌کدام از اجزاء داخلی SSD در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که بسیار قدرتمند و بادوام است. از این رو مقاومت زیادی در سقوط ار ارتفاع دارد و هم چنین نسبت به HDD معمولی با دوام تر است.

قیمت SSD با هاردهای معمولی تفاوت قابل توجهی دارند زیرا مزایای استفاده از آن نیز بیشتر است ، از این جهت لپ‌تاپ های دارای SSD گرانتر از لپ‌تاپهای مبتنی بر HDD هستند.همچنین SSD در مقایسه با HDD ،از سرعت عمل و میزان مصرف انرژی بهتری برخوردار است که به همین دلیل عمر مفید باتری لپ‌تاپ را بالا می برد ، اما با همه این وجود ظرفیت کمتری برای ذخیره‌سازی داده‌ها نسبت به HDD دارد.

هم چنین شایان دکر است که  نسل جدید حافظه های ssd ، ssd های m.۲ nvme می باشد که در سرعت و خواندن و نوشتن و کارایی فوق العاده هستند.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت