دیفرگ کردن هارد دیسک چگونه انجام می پذیرد؟

دیفرگ کردن هارد دیسک

منظور از دیفرگ کردن یکپارچه‌ سازی است. در واقع دیفرگ کردن اصطلاحی است که در خصوص هارد دیسک به کار برده میشود. این عمل در گذشته به کار گرفته میشد و بسیار کاربردی و مفید بود. ولی در حال حاضر قابلیت فایل سیستم NTFS توسط مایکروسافت ایجاد شده که به شکل خودکار انجام می‌شود. در گذشته دیفرگ نکردن و پراکندگی داده‌ها سبب کندی خوانده شدن فایل ها می شد. اما امروزه با توجه به قابلیت‌هایی مانند پیش خوانش، طبقه بندی بهتر فایل و … که مایکروسافت به منظور بهینه سازی در ویندوز تعبیه شده، حتی بعد از گذشت سال‌ها استفاده از هارد دیسک کمتر شاهد افت کارایی در این دستگاه‌ها می باشیم.

شاید به شما گفته باشند که اغلب دستگاه های اکسترنال با فرمت FAT16، FAT32 و exFAT به بازار عرضه می‌شوند در نتیجه  بهینه سازی برای این دستگاه‌ها پس از استفاده طولانی مدت بسیار مفید و مناسب می باشد. توجه داشته باشید که این جملات درست نیست و مقدار زمانی که شما با بهینه کردن ذخیره می کنید در برابر مقدار زمانی که در حال بهینه سازی هستید، جای صحبت و بحث دارد.

در گذشته یعنی هنگامی که فایل سیستم ها FAT، سیستم عامل داس و هارد دیسک ها دارای ظرفیت ۸۰ مگابایت بودند، انجام دیفرگ کردن منجر به افزایش بازدهی سیستم شما میشد؛ اما در حال حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، این عملیات به شکل اتوماتیک توسط سیستم عامل انجام می پذیرد. بنابراین این موضوع را جدی بگیرید: « حافظه های اس‌اس‌دی (SSD) را دیفرگ نکنید». زیرا رفتار حافظه‌های اس‌اس‌دی  با هارد دیسک‌ها بسیار تفاوت دارد؛ این دستگاه‌ها اطلاعات را به شکل پراکنده از کانال‌های متفاوت روی چیپ‌های مختلف ذخیره می کنند. مد نظر داشته باشید که دیفرگ کردن اس‌اس‌دی هیچ فایده ای ندارد و علاوه بر آن؛ با توجه به عمر مفید محدود این حافظه ها سبب می شود زودتر از مدت زمان تعیین شده از کار بیفتد.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت