راهنمای خرید SSD مناسب

راهنمای خرید SSD مناسب

اگر قصد خرید کارت SSD را داشته باشید، احتمالا متوجه شده اید که تنوع و ویژگی های متفاوتی برای هر نوع از این محصول وجود دارد که در عملکرد نهایی این دستگاه تاثیر زیادی می گذارد و باید به آن ها توجه شود. معمولا خرید SSD به آسانی خریداری کردن هارد دیسک نیست و برای رسیدن به نتیجه ی مورد نظر به راهنمای خرید SSD نیاز خواهد داشت.

شاید بتوان گفت در زمان خریداری کردن SSD اولین ویژگی که باید به آن توجه کنیذ، فرم فکتور است. فرم فکتور ابعاد این دستگاه را مشخص می کند. مدل های مختلفی از فرم فکتور وجود دارند که باید با توجه با مادربورد کامپیوترتان یکی را انتخاب کنید. سه نوع از فرم فکتور ها از بقیه مرسوم تر هستند که هر یک را به شکل مختصر توضیح خواهیم داد.

شاید بتوان گفت مرسوم ترین مدل، SSD دو و نیم اینچی است که معمولا برای لپتاپ های دارای ضخامت بین هفت تا نه میلی متر قابل استفاده است. مدل دوم SSD M.2 PCle است. در انتخاب بین مدل های مختلف از این نوع از قطعه باید به جزئیات دیگری نیز توجه کنید و آن اندازه SSD است. مدل هایی از M.2 که در حال حاضر در بازار موجود هستند، در سه اندازه 2240 ، 2260 و 2280 تولید می شوند. دو عدد اول نشان دهنده عرض به میلی متر هستند و دو عدد انتهایی هم طول SSD (به میلی متر) را مشخص می کنند. مدل سوم M.2 SATA است. سرعت مدل های مختلف از این نوع حافظه  برابر با SSD دو و نیم اینچی است اما ابعادی مشابه مدل های M.2 PCIe دارند. در انتخاب آنها هم باید به اندازه های مشابه با M.2 PCIe توجه داشته باشید.

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که در زمان خرید باید به آن توجه داشته باشید، انتخاب سرعت SSD است. یکی از معیارهای مهمی که در این زمینه باید به آن توجه کنید، IOPS می باشد که نرخ عملیات ورودی و خروجی را در ثانیه مشخص می کند و در واقع معیاری برای کارآیی دستگاه است. حداکثر میزان خواندن و نوشتن اطلاعات نیز معمولا اعلام می شود که می توان این اعداد نیز  در انتخاب توجه کرد.

علاوه بر سرعت، طرفیت SSD نیز دارای اهمیت است. در هنگام انتخاب ظرفیت باید به کاری که قصد دارید با کامپیوترتان انجام دهید نیز توجه داشته باشید، برای مثال اگر فعالیت های عادی و روزمره انجام می دهید ظرفیت 120 گیگابایت مناسب خواهد بود اما اگر قصد دارید بازی های پرحجم یا نرم افزارهای تخصصی نصب کنید، بهتر است سراغ ظرفیت های بالاتر بروید.

راهنمای خرید SSD مناسب

MTBF یکی دیگر از خصوصیات مهم است که در واقع فاصله ی بین دوبار خراب شدن SSD را مورد سنجش قرار می دهد و مشخص کننده مدت زمانی است که انتظار می رود. پس از آن SSD خراب شود. مقدار TBW در SSD  برای بیشتر کاربران بیش از حد نیاز است. به عنوان مثال اگر در یک مدل از SSD این مقدار 600 ترابایت اعلام شده باشد، به این ترتیب این مدل می تواند تا 600 ترابایت نوشتن را بدون خرابی تحمل کند.

منبع: elinfor.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت