راهکارهایی برای افزایش سرعت هارد دیسک

روش هایی برای زیاد کردن سرعت هارد دیسک

احتمالا اکثر افراد با این معضل روبه رو شده اند که دستگاه کامپیوتریشان بعد از مدتی سرعت خود را از دست می دهد و عملکردش کند تر می شود. علت های مختلفی را برای این اتفاق ناگوار می توان در نظر گرفت. اما گاهی دلیل کم شدن سرعت کامپیوتر به مشکلاتی در عملکرد پایین هارد دیسک مربوط می شود و در ادبیات تعمیرات هارد با افزایش سرعت هارد قابل حل است. برای افزایش دادن سرعت پایین هارد دیسک باید چند گام ساده را اجرا کنید.

اولین راهکاری که برای افزایش سرعت هارد دیسک می توان به کار برد، خالی کردن فضای آن است. معمولا زمانی که داده های زیادی را روی هارد ذخیره می کنیم، عملکرد هارد دیسک دچار مشکل می شود. می توانید به سادگی از ابزار Disk cleanup برای از بین بردن این معضل استفاده کنید. ویندوز به شکل اتومات دارای این ابزار است. کافی است روی هارد درایوتان راست کلیک کنید و سپس گزینه ی تنظیمات (properties) را انتخاب نمایید. زمانی که پنجره ی تنظیمات گشوده شد، روی گزینه ی disk cleanup کلیک کنید. در این مرحله به شما اجازه داده می شود که مدل فایل هایی که قصد حذف کردن آن ها را دارید انتخاب نمایید. در این مرحله فایل های موقت یا فایل هایی که در سطل آشغال کامپیوتر هستند برای پاک شدن نشان داده می شوند و می توانید با کلیک کردن روی آن ها، فضای دیسک را خالی کنید. توجه داشته باشید که بازیابی فایل های پاک شده در این روش امکان ندارد.

راهکار دیگری که معمولا به سادگی می تواند باعث افزایش سرعت هارد دیسک شود، پاک کردن برنامه هایی است که فضای زیادی را در ویندوز اشغال می کنند. برای انجام این عمل، می توانید از منوی start وارد control panel ویندوز خود شوید. سپس روی program and features کلیک کنید و ستون برنامه ها را براساس حجمی که می گیرند مرتب کنید. سپس می توانید در بین لیست برنامه هایی که نشان داده شده اند، مواردی که فضای زیادی اشغال می کنند اما برایتان کارکردی ندارند را حذف کنید. با این روش مقدار زیادی از فضای هارد دیسک خالی می شود و سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد.

راه حل دیگر برای افزایش سرعت سیستم این است که قابلیت هایبرنیت (hibernate) را غیر فعال کنید. زمانی که شما سیستم خود را این حالت قرار می دهید، محتوای موجود در سیستم روی هارد دیسک ذخیره می شود و این قضیه می تواند روی هارد دیسک فشار مضاعف وارد کند.

روش هایی برای زیاد کردن سرعت هارد دیسک

اگر تمام روش های بالا برای افزایش سرعت هارد پاسخگو نبود، می توانید در منوی Run عبارت sysedit.exe را وارد کنید. با این کار، ویرایشگر پیکربندی سیستم (System Configuration Editor) باز می ‌شود. از میان پنجره‌ های باز شده، پنجره system.ini را انتخاب کنید. در این پنجره به دنبال خطی بگردید در آن عبارت «386Enh» نوشته شده باشد  و در خط بعد از آن «Irq14=4096» را تایپ کنید. پس از راه اندازی مجدد سیستم شاهد افزایش سرعت خواهید بود. اگر تمام این روش ها باعث زیاد شدن سرعت سیستمتان نشدند، باید به متخصص برای تعمیرات هارد مراجعه کنید تا گزینه های دیگر را نیز بررسی نماید.

منبع: recoverit

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت