راهکارهایی برای بازیابی داده ها از هارد اکسترنال

بازیابی داده ها از هارد اکسترنال

هاردهای اکسترنال یکی از بهترین دستگاه ها برای ذخیره سازی داده های باارزش است. دلیل ارزشمند بودن این دستگاه ها حجم ذخیره ای بالا و انعطاف در اتصال است. معمولا حتی در زمانی که قصد پشتیبان گرفتن از اطلاعات سیستم ها را داریم، ذخیره ی اطلاعات پشتیبان را در هارد اکسترنال انجام می دهیم. اما مشکل اصلی زمانی ایجاد می شود که این دستگاه ها به دلیل نقص فنی کارکرد خود را از دست می دهند و به اجبار مجبور به فرمت آن ها می شویم. این اتفاق مطمئنا هزینه های زیادی برایمان خواهد داشت اما خبر خوب این است که راهکارهایی برای بازیابی داده ها از هارد اکسترنال وجود دارد.

معمولا اینطور به نظر می رسد که اگر یک هارد اکسترنال فرمت شود دیگر امکان دسترسی به اطلاعات وجود ندارد. اما این یک باور اشتباه است. اما اگر مجبور به فرمت هارد اکسترنالتان شدید انجام درست این فرایند می تواند به بازیابی سریع تر اطلاعات کمک شایانی کند. اگر قصد فرمت هارد اکسترنال در فضای ویندوز را دارید کافی است روی فولدر هارد راست کلیک کنید و بعد در منوی باز شده گزینه ی Format را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که نکته ی اصلی در این فرایند انتخاب گزینه ی Quick format است.  اگر این گزینه فعال نباشد بازیابی اطلاعاتتان بسیار مشکل خواهد شد.

اگر به طریقی که گفته شد هارد اکسترنال را فرمت کردید، تنها نظم اطلاعات را برهم زده اید و خود داده ها هنوز در فضای هارد حضور دارند. توصیه ی مهم دیگر در این مرحله این است که اطلاعات جدیدی روی هارد ذخیره نکنید. زیرا احتمالا هارد برای نگهداشتن اطلاعات جدید مجبور به پاک کردن اطلاعات قدیمی تر می شود و ممکن است فایل های پاک شده ی شما برای همیشه از دسترس خارج شوند. در این مرحله باید حتما با یک متخصص مشورت کنید و یا در صورت بی ارزش و غیر حیاتی بودن اطلاعات با مسئولیت خودتا می‌توانید از نرم افزارهای مرتبط با ریکاوری داده استفاده کنید.

قبل از اقدام٬ توصیه اکید میکنیم “به هیچ عنوان برای اطلاعات ارزشمند از هیچ نرم افزار بازیابی اطلاعاتی استفاده نکنید”
هیچکدام از نرم افزار های ریکاوری توان بازیابی اطلاعات شما را به صورت کامل و سالم ندارند و در صورت موفقیت فقط بخشی از اطلاعات را بازیابی می‌کنند و البته ممکن است در فرآیند بازیابی تغییراتی در هارد ایجاد کنند که بعد از آن بازیابی اطلاعات توسط مراکز تخصصی بازیابی اطلاعات نیز بسیار دشوار و بعضا غیر ممکن شود.
نرم افزارهای متعددی برای بازیابی اطلاعات وجود دارد. اولین موردی که می توان به آن اشاره کرد، نرم افزار Prosoft است. به ادعای شرکت تولید کننده٬ این نرم افزار می‌تواند فایل های پاک شده را برایتان بازیابی کند. همچنین توان مشخص کردن فایل های تکراری را در بین این فایل های بازیابی شده دارا است. نسخه های رایگان این نرم افزار در فضای وب به راحتی در دسترس هستند. نرم افزار دوم که در زمینه ی ریکاوری اطلاعات غیر حیاتی می‌توانید استفاده کنید، EaseUS Data Recovery Wizard است که برای سیستم عامل های مختلفی مانند ویندوز و مک کارکرد دارد. به ادعای شرکت تولید کننده٬ این نرم افزار همه مدل فایل را بازیابی می‌کند. نسخه ی رایگان نرم افزار ذکر شده تا دو گیگا بایت توان ریکاوری دارد اما نسخه های کرک شده را می‌توانید از اینترنت تهیه کنید. نرم افزار Recuva سومین نرم افزار ریکاوری است که فقط قابلیت عملکرد در فضای ویندوز را داراست و به شکل رایگان قابل استفاده است.
هیچ کدام از این نرم افزارها مورد تایید ما نیست و در صورت استفاده از آنها مسئولیت کامل عواقب احتمالی بر عهده خود شماست.

بازیابی داده ها از هارد اکسترنال

به شکل کلی می توان اطلاعات را از هارد اکسترنال بازیابی کرد اما این فرایند به آسانی ممکن نیست و احتمال دارد قسمتی از داده ها و اطلاعات از بین برود. به همین علت بهتر است از فایل های مهمتان نسخه ی پشتیبان داشته باشید و همچنین برای ذخیره ی داده های کلیدی از فضاهای ابری (Cloud) استفاده کنید.

منبع: easeus

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت