راهکارهایی برای پاکسازی دائم اطلاعات در سیستم عامل اندروید

راهکارهایی برای پاکسازی دائم اطلاعات در سیستم عامل اندروید

احتمالا می دانید که برنامه هایی که به شکل پیش فرض در سیستم عامل اندروید وجود دارد نمی توانند به شکل کامل اطلاعات را حذف کنند و امکان بازیابی اطلاعات توسط افراد حرفه ای حتی بعد از پاک کرده داده ها نیز وجود دارد. حتی برای دستگاه های قدیمی تر، گزینه ی Factory Reset که باعث برگرداندن اطلاعات به حالت اصلی می شود نیز توانایی پاک کردن دائمی اطلاعات را ندارد. پس باید از راهکارهایی برای پاکسازی دائم اطلاعات استفاده کرد تا از اطلاعات شخصی محافظت شود. ابزارهای خاصی برای کمک به پاک کردن دائمی دستگاه ها موجود است اما با استفاده از اقدامات ساده و اساسی نیز می توان از پاک شدن داده های شخصیتان اطمینان حاصل کنید.

اولین قدم برای محافظت از اطلاعات این است که روی آن ها رمز بگذارید. اطلاعات رمزگذاری شده پس از پاک شدن تغییر می کنند و دیگر با روش های عادی نمی توان آن ها را بازیابی کرد . حتی در صورت بازیابی داده ها برای دسترسی به محتوای آن به رمز نیاز خواهد بود. برای رمزگذاری اطلاعات دستگاه با سیستم اندروید، به بخش تنظیمات (Setting) رفته و از قسمت امنیت (Security) گزینه‌ی رمزگذاری تلفن (Encrypt Phone) را انتخاب کنید. بعد از انجام این مراحل باید دوباره باید دستگاه را Factory Reset کنید. بهتر است قبل از انجام اینکار از اطلاعاتی که قصد دارید نگه دارید بک آپ بگیرید زیرا در صورا ریست فکتوری کردن تمام اطلاعات شما پاک می شود.

معمولا انجام دو قدم پیش برای اطمینان از پاک شدن اطلاعات کافی است اما اگر باز هم نگران اطلاعات هستید، می توانید اقدامات دیگری را نیز انجام دهید. بدین منظور شما باید تعدادی تصاویر و اطلاعات تماس تقلبی یا ساختگی را بر روی دستگاه خود فراخوانی و ایجاد نمایید. پس از ایجاد این اطلاعات دوباره می توانید Factory Reset انجام دهید. با انجام اینکار اطلاعات ساختگی نیز پاک خواهند شد. اگر فردی قصد داشته باشید اطلاعات حذف شده ی دستگاه شما را بازیابی کند، در مرحله ی اول به اطلاعات ساختگی خواهد رسید و به این طریق دستیابی او به اطلاعات شخصیتان بسیار مشکل تر می شود. در واقع انجام این مرحله، کار را برای افرادی که تلاش خواهند کرد اطلاعات شخصی شما را بازیابی کنند، بسیار سخت خواهد کرد؛ چرا که در اغلب تلاش ‌های خود با اطلاعات جعلی و ساختگی مواجه خواهند شد.

راهکارهایی برای پاکسازی دائم اطلاعات در سیستم عامل اندروید

اگر بعد از انجام این مراحل هنوز هم نسبت به اطلاعاتتان حساسیت دارید، یا قصد فروش دستگاه خود را داشته و مطمئن نیستید که خریدار چقدر می تواند دستگاه را بازیابی کند، بهتر است چند بار مراحل سوم و چهارم را انجام دهید. یعنی چندبار به تناوب اطلاعات تقلبی و ساختگی بسازید و سپس گوشی را کاملا پاک کنید. همانطور که گفته شد نرم افزارهای مختلفی نیز وجود دارند که ادعا می کنند می توانند اطلاعات را کاملا پاک کنند اما تنها با ایجاد صدمه ی فیزیکی به دستگاه می توان صددرصد مطمئن بود که بازیابی اطلاعات ممکن نیست. البته صدمات فیزیکی کارکردهای دیگر دستگاه را نیز مختل می کنند.

منبع: cnet.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت