رشد خیره کننده پردازنده های AMD

رشد پردازنده های AMD

همه ما تا به حال اسم دو شرکت AMD و INTEL  را شنیده‌ایم. این دو شرکت سال‌ها است که در زمینه تولید و ساخت پردازنده‌های کامپیوتری فعالیت می‌کنند.

شاید بتوان گفت اوایل افراد پردازنده‌های INTEL را خریداری می‌کردند و به قولی به AMD خیلی اعتماد نداشتند. اما از سال 2013 به بعد ورق بازی برگشته است. مشکلات متعددی که اینتل با آن‌ها دست و پنجه نرم کرد و روند کند این شرکت به فناوری 14 نانومتری باعت شد تا از کورس رقابت با AMD کمی عقب بیفتند.

دقیقا در این زمان که اینتل درگیر مشکلات بود، AMD هر روز رو به پیشرفت بود. استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و موفقیت هسته‌های ZEN باعث شد تا AMD با سرعتی باور نکردنی رشد کند.

این کمپانی با مدیریت لیزا سو در حال در نوردیدن مرز‌های موفقیت است. به تازگی آمارهایی از این شرکت منتشر شده است که باعث تعجب همه شده است.

Mercury Research با ارائه آمار‌هایی جهانی رشد پردازنده های AMD را نمایان کرده است.

طبق داده‌های Mercury Research پردازنده های دسکتاپ AMD در سه ماهه دوم سال 2020 موفق به کسب 19.2 درصد از سهم بازارهای جهانی شده است. رکوردی که شاید بتوان گفت از سال 2013 اتفاق نیفتاده است. این درصد به معنی افزایش 0.6 درصدی به نسبت سه ماهه پیشین و 2.1 درصد افزایش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته است.

 

پردازنده های AMD

در بازار لپ تاپ نیز وضعیت این شرکت بسیار عالی است و پیشرفت در این بازار هم تحسین برانگیز است و توانسته در این زمینه از اینتل که همه آن را به عنوان بهترین پردازنده های لپ تاپ می‌شناسند جلو بزند.

به لطف پردازنده‌ های RYZEN 3000 و مخصوصا RUZEN 4000 توانسته است تا 19.9 درصد از بازار پردازنده های لپ تاپی را بدست بیاورد.

جالب است بدانید سهم AMD از بازار پردازنده های لپ تاپ در سال 2018 تنها 8.8 درصد بود. سهم کنونی این شرکت نسبت سه ماهه پیشین 2.9 درصد و نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 5.8 درصد رشد داشته است.

AMD با پردازنده های سری RYZEN 4000، با اینکه تعداد لپ تاپ های کمی به این پردازنده مجهز هستند، بسیار عالی عمل کرده است.

البته گفتنی است که AMD هنوز نیز کار بسیار دشواری دارد زیرا به تازگی اینتل از سری پردازنده های تایگر لیک رونمای کرده است که به نظر می‌رسد عملکردی بسیار عالی و بهینه دارد. اما با این حال وجود این رشد گسترده انکار ناپذیر است.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت