روش‌ های پاک کردن اطلاعات از روی هارد

روش‌ های پاک کردن اطلاعات از روی هارد

روش‌ های پاک کردن اطلاعات از روی هارد موضوعی است که در این مطلب قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. اکثر افراد هنگامی که قصد فروش کامپیوتر خود را دارند، اطلاعات موجود روی هارد را Shift+Delete می کنند و در نهایت هارد را فرمت می‌ کنند. ممکن است پس از این کار ممکن است تصور کنید که همه نکات امنیتی را رعایت کرده‌اید و از این طریق کسی نمی‌تواند به اطلاعات قبلی هارد شما دسترسی داشته باشد اما این‌طور نیست. توجه داشته باشید که در واقع با هیچ‌ یک از روش‌های عادی پاک کردن اطلاعات، سکتورهای هارد به‌طور کامل پاک نمی‌ شوند.

روش های نادرست پاک کردن اطلاعات از روی هارد:

حذف پارتیشن‌

در این روش نیز اطلاعات موجود بر روی سکتورها پاک نشده و تنها محل قرارگیری آن‌ها در هارد از بین می رود. تنها از طریق یک ریکاوری ساده می‌توان همه اطلاعات روی هارد را برگرداند.

فرمت کامل هارد دیسک

فرمت کردن هارد به معنای پاک شدن داده‌های مربوط به محل قرارگیری اطلاعات بر روی هارد است. درواقع با این روش تنها جدول Root که حاوی چنین اطلاعاتی است پاک می‌شود و اطلاعات موجود روی سکتورها را می‌توان با نرم‌افزار ریکاوری هارد به‌راحتی برگرداند.قبلا در مقاله ای با عنوان تفاوت فرمت سریع و کامل  توضیح کاملی در مورد تفاوت انواع فرمت ها داشتم.

استفاده از دکمه های Shift + Delete

زمانی که از این روش برای پاک کردن اطلاعات استفاده می‌کنید، اطلاعات به‌طور مستقیم پاک‌شده و دیگر وارد پوشه recycle Bin نمی‌شوند؛ اما این موضوع به این معنا نیست که سکتورهای هارد نیز کاملا پاک شده‌اند. درواقع در این روش تنها جداول اولیه ذخیره‌سازی اطلاعات حذف شده‌اند و سکتورها هنوز اطلاعات را در خود دارند؛ بنابراین می‌توان با ریکاوری همه اطلاعات را برگرداند.

پاک کردن عادی اطلاعات و داده ها

در این روش نیز اطلاعات هیچ تغییری روی نمی دهد و تنها آنها از محلی به محل دیگر منتقل می‌شوند. در اصل اطلاعات پاک‌ شده از محل ذخیره‌سازی به حافظه اختصاص داده‌ شده به سطل آشغال منتقل می‌ شوند. این اطلاعات با یک restore ساده و بدون نیاز به نرم‌افزارهای بازیابی اطلاعات به محل ذخیره قبلی برمی‌گردند.

همان طور که متوجه شدید هیچ‌ یک از روش‌های معمول پاک کردن اطلاعات باعث از بین رفتن آن‌ ها نمی شوند و تنها به‌ صورت ظاهری آن‌ها را حذف می‌کند. در مطلب بعدی به روش‌ های پاک کردن اطلاعات از روی هارد خواهیم پرداخت.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت