کمپانی AMD در طول سال های گذشته  همواره در رقابت با اینتل جایگاه پایین تری قرار داشته، اما با معرفی آخرین نسل پردازنده‌های رایزن که از فناوری ساخت 14 نانومتری استفاده می‌کنند ، این داستان تغییر کرده است. فناوری ساخت پردازنده‌های جدید AMD مشابه پردازنده‌های کمپانی اینتل می باشد. اینتل  قصد دارد فناوری ساخت 14 نانومتری به 10 نانومتری ارتقا دهد ؛ به همین دلیل رقیب قدیمی این کمپانی نیز با برگزاری کنفرانس فناوری گلوبال فاندریزا اعلام کرده است که قصد دارد درسال 2018 از فناوری ساخت 12 نانومتری رونمایی کند.

کمپانی AMD در زمان رونمایی از رایزن و وگا ،  اعلام کرده است که در سال 2018 در رابطه با فناوری ساخت جدید، پیشرفت های چشمگیری  خواهد داشت. در آن زمان ، شواهدی مبنی بر استفاده AMD از فناوری ساخت 14 نانومتر پلاس بجای فناوری ساخت 14 نانومتری وجود داشت. دلیل اصلی آن این بود که گمان می شد فناوری ساخت از 14 نانومتر به 7 نانومتر پرش خواهد کرد. ولی با توجه به این‌که AMD از فناوری ساخت 12 نانومتری استفاده می کند ، فناوری ساخت 14 نانومتر پلاس برای این کمپانی به کار گرفته نخواهد شد.

رونمایی AMD از وگا و معماری ذن با فناوری ساخت 12 نانومتر

در ضمن، پرش فناوری ساخت 14 نانومتری به 12 نانومتری آن‌چنان حرکت بزرگی نیست. کارخانه‌ی گلوبال فاندریز نیز اعلام کرده است که در مقایسه با فناوری ساخت 16 نانومتری ، احتمالا شاهد افزایش تراکم 15 درصدی و بهبود عملکرد 10 درصدی خواهیم بود. ساموئل وان ، نویسنده مقاله نیز در این باره می گوید: انتظار شباهت زیادی را بین تراشه‌های  12 نانومتری و 14 نانومتری دارد. در واقع کارخانه‌ی ساخت محصولات نیمه‌رسانا ، از فناوری ساخت 16 نانومتری برای مقایسه استفاده کرده است. در هر صورت این به‌روزرسانی ، یک پیشرفت چشم گیری برای AMD محسوب می‌شود ؛ خصوصا که کمپانی اینتل قصد دارد در یک زمان یکسان از فناوری ساخت 10 نانومتری رونمایی کند. با توجه به اخبار مربوط به ارائه‌ی فناوری های 12 و 10 نانومتری،  احتمالا زمان فناوری ساخت 7 نانومتری در بازار نیمه رسانا به این زودی نخواهد رسید. با توجه به اینکه گلوبال فاندریز از هرگونه حرکت مستقیمی در جهت پیشرفت از فرایند 14 نانومتری به 7 نانومتر ، منصرف شده است، باید انتظار داشته باشیم این فناوری را در سال 2019  یا 2020 مشاهده کنیم. در این زمان معماری‌های ذن 2 و ناوی (Navi) که نسل بعدی معماری‌های ذن و وگا هستند، وارد بازار خواهند شد.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت