سامسونگ قصد دارد چیپ ۱۶۰ لایه‌ ای NAND بسازد

چیپ ۱۶۰ لایه‌ ای NAND

اگر بخواهیم توضیح مختصری درباره ی چیپ ۱۶۰ لایه‌ ای NAND ارائه کنیم، به زبان ساده می توان گفت که این حافظه ها یک نوع خاص از حافظه های SSD هستند که با استفاده از تکنولوژی جدید، قیمت پایین تر و کارایی بالاتری دارند. این حافظه ها به جای چیدن بیت در کنار هم، آن ها را روی هم میچینند و بنابراین داده های بسیار زیادتری از حافظه های دیگر را می توان در این مدل از حافظه ها ذخیره کرد. کاهش فاصله ‌ی سیم‌ بندی ‌ها (فناوری ساخت که با نانومتر بیان می ‌شود) در مدارات، باعث کاهش فضای فیزیکی، تاخیر و توان مصرفی می ‌شود و از سوی دیگر سرعت خواندن و نوشتن را افزایش می ‌دهد. به دلیل تمام این مزیت ها، شرکت های تولیدکننده ی فضاهای ذخیره ای به سوی تولید حافظه های لایه ای NAND کشیده می شوند.

سامسونگ که به تازگی توانسته است جایگاهی در حیطه ی تولیدات مرتبط با حافظه برای خود باز کند، به دنبال این است که چیپ ۱۶۰ لایه ‌ای NAND را با نام برند خود تولید کند. چندی پیش شرکت سامسونگ با تولید تراشه ۱۳۶ لایه ‌ای V-NAND توانست اعتبار زیادی برای خود به دست بیاورد و این تولید فروش بسیاری داشت اما شرکت های رقیب دست روی دست نگذاشتند و اجازه نداده اند که این محصول مدت زیادی صدرنشین باشد.

چند هفته ی پیش یک کمپانی چینی خبر داد که توانسته است چیپ ۱۲۸ لایه‌ ای QLC NAND را تولید کند. این محصول جدید سرعت بالاتری از تراشه ی تولیدی توسط شرکت سامسونگ داشته و همچنین ظرفیت بالاتری را نیز ارائه می کند. نکته ی جالب برای این تراشه مصرف کم انرژی آن است که یک عامل مثبت به حساب می آید. همچنین شرکت وسترن دیجیتال و شرکت کیوکسیا نیز اعلام کرده اند که به زودی چیپ های ۱۱۲ لایه ‌ای 3D NAND را به بازار ارائه خواهند داد. همین تغییرات باعث شده است که بازار از دست کمپانی سامسونگ خارج شود.

چیپ ۱۶۰ لایه‌ ای NAND

سامسونگ برای حفظ بازار و عقب نماندن از این جهش تولیدی، اعلام کرده است که در حال طراحی نسل هفتم چیپ حافظه V-NAND با ۱۶۰ لایه بوده و تا پاییز امسال این محصول را برای کاربران رونمایی می کند. این کمپانی کره ای وعده داده است که نسل جدید جیپ های تولید شده از فناوری جدید پیشرفته ای کمک می گیرند که باعث افزایش 67 درصدی چگالی سلول به ازای هر بسته می شوند. این قضیه باعث می شود مصرف انرژی کم شده و قیمت کلی محصول برای کاربران نیز کاهش پیدا کند. البته این کاهش قیمت دارای معایبی نیز هست و باعث می شود این حافظه دیگر در لیست حافظه های مناسب سازمانی قرار نگیرد. در بازار سازمانی هنوز اینتل 3D XPoint و سامسونگ Z-NAND از نظر تاخیر و تاب نوشتن حرف اول را می‌ زنند و حتی اینتل در پی عرضه حافظه فلش ۱۴۴ لایه ای QLC در درایو های اپتین بعدی است که قابلیت‌ های گسترده ‌ای را به همراه خواهد آورد.

منبع: howtogeek.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت