سرعت رم مهم تر است یا ظرفیت آن؟

ram

ارتقاء رم سیستم

برخی مواقع بهتر است به‌جای هزینه کردن مبلغی متوسط برای خرید کامپیوتری معمولی  و جدید، سیستم فعلی‌ خود را ارتقاء دهید. این کار باعث می شود  با صرف هزینه‌ای به‌مراتب کمتر، یک کامپیوتر به روز و قابل قبول داشته باشید

اگر سرعت کامپیوتر شما کند شده به احتمال زیاد دلیل آن ، سرعت حافظه‌ی رم سیستم شماست. در چنین وضعیتی تنها راه عوض کردم رم است. توجه به سرعت و ظرفیت از مهم ترین مسایل هنگام خرید یک رم جدید است. در این مطلب بررسی میکنیم که کدامیک از این دو ویژگی مهم تراست

ظرفیت رم:

به طور کلی ظرفیت حافظه‌ی باید طوری انتخاب شود که سیستم پاسخگوی نیازهای روزانه شما باشد. رم یک حافظه کوتاه‌ مدت است از آن به‌عنوان محلی برای ذخیره و بازخوانی سریع داده‌ها استفاده میشود. وجود کوچکترین تأخیر در اجرای دستورات می تواند موجب کندی سیستم  شما شود

تنها سیستم ها قدیمی نیستند که با مشکل کمبود فضای رم روبرو میشوند ، اگر شما از دستگاه های جدید اما ارزان قیمت استفاده کنید باز هم ممکن است با مشکل کندی روبرو شوید . لازم به ذکر است که لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها معمولا در ابتدا سریع هستند اما به‌مرور زمان سرعت آن‌ها کند می‌شود چرا که پیشرفت روزافزون نرم‌افزارها که نیاز آن‌ها به فضای رم را افزایش و سرعت کلی سیستم را کاهش می‌دهد.

سرعت رم:

سیستم‌ها برای اینکه کارایی مناسبی داشته باشند ، به حداقل ظرفیتی از حافظه‌ی رم نیاز دارند که با افزایش این میزان سرعت سیستم افزایش پیدا  میکند اما در نهایت به نقطه‌ای می رسید که اضافه کردن رم با حجم بیشتر دیگر تاثیری بر سرعت سیستم شما نمیگذارد.

در چنین مواقعی ست که استفاده از یک رم سریع تر می تواند مشکل شما را حل کند. .
هنگام انتخاب رم بر اساس سرعت، به دو فاکتور مهم باید توجه داشه باشید

1-فرکانس : این ویژگی بر حجم داده‌های خروجی و ورودی به رم تأثیر می‌گذارد . رمی با فرکانسِ بالاتر، حجم بالاتری از اطلاعات را در بازه‌ی زمانی مشخص منتقل می‌کند و درنتیجه سرعت بیشتری دارد

2- میزان تاخیر: به بازه زمانی بین درخواست شما و پاسخ سیستم گفته می‌شود. هرچه میزان تأخیر رم کمتر باشد، سرعت آن بالاتر خواهد‌ بود.

ظرفیت و سرعت مورد نیاز:

داشتن ۸ تا ۱۶ گیگابایت رم معمولا برای یک سیستم کافی است و تا چندین سال نیازی به ارتقا سیستم ندارید حتی اگر بخواهید چندین نرم‌افزار حرفه‌ای را به‌صورت هم‌زمان اجرا کنید.
اگر گیمر هستید، بیشتر بازی‌های جدید را با ۸ گیگابایت رم می‌توانید اجرا کنید و استفاده از ۳۲ گیگابایت رم برای گیمینگ تغییر قابل توجهی در اجرای بازی ایجاد نمیکند و اگر نیاز به ارتقا دارید  بهتر است از رم‌های پرسرعت تر استفاده کنید.
عوامل مختلف از جمله سیستم عامل، استفاده‌ی کاربر، نرم‌افزارهای مورد نیاز و مادربورد سیستم میتواند در انتخاب رم مناسب تاثیرگذار باشد اما به طور کلی  برای اکثر کاربران در استفاده‌ی عادی و روزمره 8 گیگابایت رم کفایت می کند. اگر قصد ارتقا دارید و کامپیوتر شما از این میزان رم برخوردار است، بهتر است به جای ظرفیت  سرعت رم خود را افزایش دهید.

برای گیمرها، ۱۶ گیگابایت رم برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌های روز کافی است . رم بالاتر از ۱۶ گیگابایت معمولا فقط برای مصارف خاص کاربرد دارد مانند ادیت سنگین ویدئو، رندر سه‌بعدی و کاربردهای ویژه مهندسی در این موارد، هنگام ارتقاء سیستم ظرفیت رم باید مد نظر قرار بگیرد.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت