قسمتهای مختلف هارد دیسک را بشناسید

اهمیت و کاربرد هارد دیسک

در این مطلب قصد داریم شما را با انواع قسمت های هارد دیسک آشنا کنیم که به شرح زیر است:

Actuator یا بخش کنترل کننده مرکزی:

یک بخش کنترل کننده مرکزی بسیار دقیق به نوعی که مغز هارد دیسک نیز لقب گرفته است و وظیفه کنترل بازوی مکانیکی و ارتباط با دیگر قطعات کامپیوتر را بر عهده دارد. فرمانهای ارسالی از قطعات دیگر را با هارد دیسک هماهنگ می کند تا انتقال اطلاعات به بهترین شیوه ممکن صورت پذیرد.

Platter یا دیسک:

برای ذخیره و حفظ داده های باینری از دیسک استفاده می شود. شیارهای بسیار ریزی بر روی Platter برای ذخیره سازی قرار دارند که به آنها سکتور گفته می شوند. هر یک از این سکتورها یک بیت فضا برای ذخیره اطلاعات دارند. برای آشنایی بیشتر با سکتور باید گفت که در 1 اینچ یا 2.5 سانتیمتر در صفحه های دیسک تقریبا 30000 سکتور قرار گرفته اند. در هر هارد دیسک چند صفحه از جنس شیشه یا سرامیک که مغناطیسی نیستند، وجود دارند.

Read/Write Head سر خواندن و نوشتن هارد دیسک

 خواندن و نوشتن داده ها، که به صورت 0 و 1 یا باینری بر روی بخشهای بسیار ریز در دیسک است، بر عهده هد می باشد که توسط بازوی مکانیکی جابجا می شود. همه اطلاعات ذخیره شده باینری بر روی دیسک به صورت مغناطیسی انجام می گیرد. تراز کردن قطب های مغناطیسی برای خواندن و نوشتن باینری بر عهده Head می باشد. فاصله بین هد و دیسک فقط چند نانومتر است. (1 سانتیمتر= 1000000 نانومتر)

Head Arm یا بخش بازوی مکانیکی:

یک بازوی بسیار حساس و دقیق مکانیکی است که وظیفه دارد تا Head را برای خواندن اطلاعات به نقطه مورد نظر از مرکزی ترین نقطه تا کناری ترین نقطه Platter یا دیسک ببرد. برای هر دیسک دو بازوی همراه با هد وجود دارد.

Spindle یا موتور چرخان دیسک ها

چرخاندن دیسک ها جهت خواندن توسط هد، از طریق Spindle صورت می پذیرد. چرخش دیسک ها در هاردهای مختلف تفاوت دارد، سرعت چرخش هارد یا دیسک ها با عبارت RPM یا دور بر دقیقه اندازه گیری می شود. اگر هاردی 5400 RPM  بود یعنی 5400 دور در دقیقه سرعت چرخش دیسک ها است. این سرعت از 4200 دور در هاردهای کم مصرف، تا 15000 دور در مدل هاردهای Cheetah 15k.4 شرکت سیگیت، تغیر می کنند. بیشتر هاردهای HDD موجود در لپ تاپ و کامپیوترها، 5400 و 7200 دور یا RPM می باشند.

در این مطلب شما را با انواع قسمت های هارد دیسک آشنا کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید و موثر باشد.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت