محققان دیسک های سخت را به دستگاههای شنیداری تبدیل می کنند

آینده ی دیسک های سخت

دیسک های سخت چرخشی به لطف کاهش قیمت و افزایش ظرفیت تراشه های NAND حالت جامد، دیگر ستون اصلی کامپیوتر نیستند. با این حال، HDD ها قرار نیست به زودی منقرض شوند – اگر به بیشترین حد برای ذخیره سازی خود نیاز دارید، هارد دیسک های سنتی هنوز حرف اول را می زنند و بهترین وسیله ی ذخیره اطلاعات محسوب می شود. معلوم است که این درایوها ممکن است یک ترفند دیگر در آستین های خود داشته باشند. محققان دانشگاه میشیگان ژجیانگ در چین نشان داده اند که هارد دیسک ها همچنین می توانند به دستگاه استراق سمع تبدیل شوند.

تبدیل دیسک های سخت به دستگاه شنیداری هیچ ارتباطی با قابلیت های ذخیره اطلاعات آن ندارد. در عوض، این تیم از سنسورهایی استفاده می کند که به کنترل موقعیت سر خوانده شده در بالای پلاترها کمک می کنند. برای کارکرد بهتر نیاز است که سر دقیقاً باید در نقطه مناسب در مسیر باشد – حتی چند نانومتر می تواند تفاوت بین عملکرد کامل و خرابی دستگاه باشد. سنسورهای داخلی درایو چیزی را ایجاد می کنند که به آن سیگنال خطای مثبت (PES) گفته می شود، و به این ترتیب محققان صداها را از دیسک سخت استخراج می کنند.

هرگونه لرزش می تواند موقعیت شنیداری دیسک های سخت را تغییر دهد، بنابراین یک هارد دیسک مدرن به اندازه کافی حساس است تا حتی در مدتی بسیاز کوتاه نیز اختلالات دقیقه ای را انتخاب کند. بله، حتی گفتار انسانی نیز در داده های PES نشان داده شده است. البته، هارد دیسک خواندن PES را برای همه تجزیه و تحلیل نمی کند. در اثبات آزمایش مفهومی، این تیم سیستم عامل تغییر یافته را روی درایوها نصب کرد که می تواند اندازه گیری های PES را ثبت کند. محققان با استفاده از این داده ها، ضبط هایی با کیفیت بالا از صدای انسان ایجاد کردند. در آزمایش دیگر، داده های PES برای بازسازی موسیقی پخش شده در نزدیکی هارد دیسک کافی بود. اطلاعات به دست آمده از آزمایش آنقدر دقیق بود که برنامه Music ID Shazam توانست آهنگ را شناسایی کند.

اطلاعات دیسک های سخت

برای این روش استراق سمع جدید چند اشکال قابل توجه وجود دارد. برای مثال، شما نیاز به دسترسی فیزیکی به هارد دیسک برای کاشت سیستم عامل مخرب دارید. سپس برای ارسال اطلاعات PES به یک بسته روی رایانه با دسترسی به اینترنت نیاز دارید. البته اینکار غیرممکن نیست – بازیگران ایالتی شناخته شده اند که قبل از ارسال آنها به هدف، کامپیوترها و اشکالات کاشت را رهگیری می کنند. مسئله دیگر این است که برای ضبط شدن صدا روی دیسک های سخت نیاز به صدای بلند است. برای گفتار انسانی، شما به حداقل 75dB نیاز دارید، مثل این است که تقریباً در چند متری از یک هارد دیسک بحث کنید. برای شناسه موسیقی، باید موسیقی در حدود 90dB پخش شود. یعنی باید صدا تقریبا به بلندی صدای یک مخلوط کن باشد. بنابراین، احتمالاً هارد دیسکتان جاسوسی شما را نمی کند. اما اگر شما هدفی به اندازه کافی جذاب باشید، می تواند این کار را انجام دهد.

منبع: extremetech.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت