معرفی حافظه ی Optane اینتل

حافظه optane

حافظه ی Optane اینتل یکی از ابزارهای جدید معرفی شده به بازار است که به کاربران این امکان را می دهد تا سرعت رایانه ی خود را بالا ببرند. این حافظه ها به شکلی طراحی شده اند که بتوانند بدون کم کردن حافظه ی اصلی دستگاه، عملکرد را با سرعت بیشتری ممکن کنند. عملکرد سریع تر دستگاه برای سریع تر شدن بازی ها و اجرای برنامه های مختلف نقشی حیاتی دارد. البته حافظه ی Optane تفاوت هایی با هارد دیسک و حافظه SSD دارد.

اگر بخواهیم نگاهی عمیق تر به تفاوت های این سه نوع حافظه داشته باشیم، می توان گفت که حافظه SSD از نوعی است که اطلاعات را در خود نگهداری می کند در حالی که حافظه رم، از نوع حافظه های فرار است. بنابراین اطلاعاتی که نیاز به دسترسی سریع دارند توسط رم بارگذاری می شوند. اطلاعاتی که نیاز به ذخیره شدن دارند و در حال حاضر مورد استفاده ی کاربر نیستند نیز درون حافظه های غیرفرار قرار می گیرند. مشکل اصلی این است که حافظه ی رم گنجایش محدودی دارد و در صورتی که نیاز به استفاده از چند نرم افزار به شکل همزمان وجود داشته باشد، رم دچار کاهش سرعت زیاد می شود. این قضیه می تواند باعث شود برنامه ها به درستی کار نکنند و مشکلات مختلفی ایجاد شود.

حافظه ی Optane اینتل راهکار جدیدی برای مقابله با این مشکل رایج ارائه می کند. این مدل حافظه نیز از نوع غیرفرار است و در صورت قطع شدن برق اطلاعات روی آن حفظ می شوند اما سرعت این مدل از حافظه نسبت به حافظه های غیرفرار دیگر بیشتر است و در صورت نیز می تواند به عنوان ابزاری کمکی، فشار را از روی رم بردارد و به بهبود کارکرد دستگاه کمک کند. البته حافظه ی Optane تفاوت دیگری نیز با رم دارد. این تفاوت در محل قرارگرفتن حافظه ها است. حافظه ی Optane به مادربورد متصل می شود اما حافظه ی رم محل اتصال مخصوص به خود را در دستگاه دارا است. همچنین لازم به ذکر است که سرعت رم معمولا باز هم بیشتر از این مدل حافظه است اما برای ایجاد گنجایش بیشتر می توان از حافظه ی Optane استفاده کرد.

حافظه ی optane

اینتل قصد دارد ترکیبی از حافظه ی Optane و هارد دیسک های سنتی را برای کاربران فراهم کند تا هم سرعت و هم ظرفیت وجود داشته باشد. این راهکار از لحاظ مالی نیز مقرون به صرفه است زیرا هزینه ها را کاهش می دهد. عملکرد کلی دستگاه با استفاده از این مدل جدید از حافظه بیست و هشت درصد افزایش خواهد یافت. همچنین سرعت ذخیره سازی چهارده برابر بیشتر از دستگاه های دیگر خواهد شد. نرم افزارهای مختلفی مانند گوگل کروم نیز با سرعت های چند برابر قابل استفاده خواهند بود. علاقه مندان به بازی های ویدیویی نیز می توانند مطمئن باشند که با استفاده از حافظه ی Optane با سرعت بیشتری می توانند بازی کنند و حتی بارگزاری بازی نیز سریع تر خواهد بود. با‌این‌حال، استفاده از حافظه ‌ی Optane بدین ‌معنی است که تنها فایل‌ ها و برنامه ‌های پرمصرف سریع ‌تر اجرا خواهند شد و برای بازکردن برخی فایل ‌ها باید بیشتر صبر کنید.

منبع: techconsumerguide.com

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت