نکاتی در مورد حفاظت از داده ها و بازیابی اطلاعات

datarecovery

امروزه با پیشرف تکنولوژی واژه های نرم‌افزار، سخت‌افزار، آنتی‌ویروس و … تقریبا همه روزه شنیده می شوند اما در چند دهه گذشته چنین اصطلاحاتی کمتر شنیده میشد چرا که در آن زمان تمامی اطلاعات بر روی پرونده‌های فیزیکی نگه داری میشدند. اما کم کم رایانه ها جای کاغذ را گرفتند و امروزه تمامی داده‌ها بر روی فایل‌های مجازی و درایوهای هارددیسک ذخیره‌ می‌شوند. همین امر موجب شده عمل ذخیره‌سازی اطلاعات آسان‌تر شود، اما ذخیره سازی در فایل های مجازی نقطه ضعف هایی نیز دارد. برای مثال ممکن است یکی از دستگاه هایی که اطلاعات خود را روی آن ذخیره کرده اید از کار بیفتد. همین امر موجب از دست رفتن داده های مهم می شود. برای حل کردن این مشکل راه حلی وجود دارد به نام « بازیابی اطلاعات » که داده ها را از هارددیسک‌های و کامپیوتر های آسیب‌دیده استخراج می کند.

راههای پیشگیری از خرابی یا از دست رفتن اطلاعات

پشتیبان گیری آنلاین از داده‌ها: خدمات پشتیبان گیری کلود به شما کمک می کند تا  به‌صورت آنلاین از داده‌ها بک‌آپ بگیرید.شما همچنین می‌توانید از خدماتی مانند Right Backup استفاده کنید تا داده‌های سیستم شما به‌صورت آنلاین ذخیره شوند.

استفاده از دیگر دستگاه‌های ذخیره‌سازی: شما می‌توانید یک نسخه از اطلاعات خود را روی هارددیسک، فلش یا دی‌وی‌دی ذخیره کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل برای یکی از سیستم ها،اطلاعات شما محفوظ بمانند

دلایل از دست دادن اطلاعات

حذف داده‌ها:

اطلاعات شما در فایل ها ممکن است خواسته یا ناخواسته حذف شوند.لازم به ذکر است که دستگاه‌ها از کامپیوتر و لپتاپ گرفته تا موبایل ، این اطلاعات را  سریعا از روی دیسک حذف نمی‌کنند بلکه فقط راه  ارجاع به فایل‌ها را از روی سیستم پاک می‌کنند.در این موارد متخصص بازیابی اطلاعات ، داده‌ها را ردگیری کرده و اطلاعات شما را به شکل اولیه برمیگرداند.

خرابی هارددیسک:

این نوع از دست رفتن اطلاعات جدی است و شما در این مورد هم برای دسترسی دوباره با اطلاعات خود نیازمند کمک گرفتن از متخصص بازیابی اطلاعات هستید  . هارددیسک ها یا سایر ابزارهای ذخیره‌سازی امکان دارد به دلایلی مختلفی مانند اشکالات کارخانه‌ای، گرما، خطاهای درونی و… از کار بیفتند. در این صورت امکان دارد اطلاعاتتان را برای همیشه از دست بدهید.اما روش‌هایی مانند تعمیر رکورد اصلی بوت، جدول پارتیشن و سیستم فایل می‌توانند اطلاعات شما را از هارد های خراب بازیابی کنند.

خرابی سیستم:

اشکال در سخت افزار سیستم و از کار افتادن آن، مشکلات جدی در سیستم‌عامل، یا حذف ناخواسته اطلاعات مهم می تواند عامل از کار افتادن سیستم شود. این مشکلات بیشتر برای رایانه‌هایی که فقط یک پارتیشن دارند به وجود می آید. در اینگونه مواقع با توجه به علت خرابی سیستم، اقدامات متفاوتی میتوانید انجام دهید برای مثال میتوانید اطلاعات را از هارددیسک قبلی به یک سیستم جدید منتقل کنید.

حمله‌های ویروسی:

حمله‌های ویروسی نیز می‌توانند موجب از دست رفتن اطلاعات مهم شما بشوند. در چنین حمله‌هایی حتی امکان دارد داده های شما به طور دائمی از دسترس خارج شوند.

باج‌افزارها:

گونه‌ای از بدافزارها هستند که دسترسی به سیستم را محدود کرده و یا آن را  قفل می کنند. سپس ایجادکننده آن برای برداشتن محدودیت درخواست باج می‌کند و پیام‌هایی روی نمایشگر نشان داده می شود که از کاربر می‌خواهد مبالغی را واریز کند. توصیه میکنیم در اینگونه موارد برای جلوگیری از گسترش این اتفاق از واریز کردن مبالغ خودداری کنید.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت