نکات مهم در بازیابی اطلاعات هارد

بازیابی اطلاعات

بازیابی اطلاعات هارد فرآیندی است که طی آن کارشناسان با استفاده از ابزار تخصصی این کار، اطلاعات و داده‌های از دست رفته را بازیابی نموده و مجدداً در اختیار کاربر قرار می‌دهند. احتمالاً برای شما پیش آمده باشد که به دلیل برخی اتفاقات یا به دلیل برخی مشملات و سهل انگاری‌ها، اطلاعات ذخیره شده در دستگاه را از دست داده و دیگر به آنها دسترسی نداشته باشید.

هنگام بروز چنین مشکلاتی اغلب کاربران موضوع را تمام شده فرض کرده و تسلیم آن می‌شوند. زیرا تصور می‌کنند که این اطلاعات، دیگر از دست رفته است. اما واقعیت، چیز دیگری است. بله؛ واقعیت آن است که امکان ریکاوری اطلاعات وجود دارد. فرآیند بازیابی اطلاعات در برخی موارد بسیار ساده و در برخی دیگر بسیار پیچیده و نیازمند حضور متخصصان و استفاده از تجهیزات پیچیده است. از سویی دیگر این فرآیند در گام نخست بستگی به این داشته که داده ها چگونه از دست رفته اند. تحقیقات نشان می دهند که صدمات سخت افزاری با 44% بیشترین سهم را در پاک شدن و گم شدن اطلاعات دارند. سایر علتها به ترتیب عبارتند از: 32% اشتباه توسط کاربر، 14% خطاهای برنامه و 7% ویروس های کامپیوتری.

نکات مهم در بازیابی اطلاعات هارد

  1. در صورت از دست رفتن اطلاعات، از هر گونه ذخیره اطلاعات جدید بر روی دستگاه خودداری نمایید.
  2. در صورت از حذف ناخواسته اطلاعات و از دست رفتن آنها، بلافاصله دستگاه مورد استفاده خود را خاموش کرده و در اسرع وقت به یکی از مراکز مجاز در حوزه بازیابی اطلاعات تحویل دهید.
  3. چنانچه هارد شما پیغام فرمت شدن یا همان Format Disk را می‌دهد به هیچ وجه آن را فرمت نکنید. فرمت کردن هارد، سبب از دست رفتن همیشگی اطلاعات می‌گردد.
  4. چنانچه هارد پس از اتصال به سیستم صدای تق تق میدهد بلافاصله لپ تاپ یا کامپیوتر خود را خاموش کنید.
  5.  از ضربه زدن به هارد و یا باز کردن درپوش روی هارد خودداری کنید. باز شدن درپوش هارد در هوای آزاد، باعث صدمه دیدن اجزای آن شده و شانس بازیابی اطلاعات را کاهش می‌دهد.
  6. تحت هیچ شرایطی بورد آسیب دیده را با بورد هارد دیگری تعویض ننمایید. در هاردهای جدید قسمتی از فریمور هارد بر روی بورد قرار داشته و با تعویض بورد، بدلیل عدم هماهنگی فریمور‌ها ممکن است مدیای هارد آسیب ببیند و غیر قابل بازیابی گردد.
  7. در صورت حذف یک فایل به صورت اتفاقی، از ذخیره فایل جدید بر روی دستگاه اکیداً خودداری نمایید. ذخیره فایل جدید بر روی دستگاه سبب جایگزین شدن فایلهای جدید در موقعیت فیزیکی فایلهای قبلی شده و باعث می‌گردد اطلاعات قبلی برای همیشه از بین برود.
  8. در صورتی که هارد شما همچنان کار می‌کند سعی کنید از استفاده مکرر از آن خودداری کنید.
  9. در صورت عدم شناسایی هارد، پس از اتصال به سیستم، از قطع و وصل مکرر آن به سیستم خودداری نمایید.
  10. چنانچه بورد هارد به علت نوسان برق و یا اتصالی آسیب دیده، از دستکاری کردن قطعات آن خودداری کنید.
© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت