هاردديسک‌ های داخلي و خارجي Internal و External

هاردديسک‌ های داخلي و خارجي

به‌طور کلي هاردديسک‌ ها در دو نوع داخلي و خارجي و يا به اصطلاح Internal و External دسته‌بندي مي‌شوند. اين نام‌گذاري تفاوت اصلي آن‌ها را که همان نحوه کاربردشان است، به خوبي نشان مي‌دهد.
هاردديسک‌ هاي اينترنال همان هاردديسک هايي هستند که در زمان خريد يک سيستم به عنوان يکي از قطعات سخت‌افزاري اصلي معرفي مي‌شوند و کاربر بايد آن را خريداري کند. در گذشته اين هاردديسک‌ ها در ظرفيت‌هاي بسيار پايين مانند ۱۰، ۴۰ و ۸۰ گيگابايت در بازار عرضه مي‌شد اما طي سال‌هاي اخير ميزان ظرفيت آن‌ها افزايش يافته و در واحدهاي ۳۲۰ و ۵۰۰ گيگابايت و بيشتر نيز عرضه مي‌شوند. هم اکنون هاردديسک‌ هاي توليد شده در شرکت‌هاي “سامسونگ”، “مکستور” و “وسترن” به عنوان معروف‌ترين برندهاي اين سخت‌افزار به شمار مي‌آيد.

هاردديسک‌ هاي خارجي

اما هاردديسک‌ هاي اکسترنال که طي چند سال گذشته در بازار رايانه ايران نيز جايگاه خوبي براي خود پيدا کرده است، داراي ويژگي خاصي است که آن را از نوع اينترنال آن متمايز مي‌سازد. اين که شما بتوانيد حجم بالايي از اطلاعات را در حافظه‌اي ديجيتالي ذخيره کنيد و همواره همراه خود داشته باشيد، ويژگي خاص اين نوع هاردديسک است. منظور از حجم زياد اطلاعات دو، چهار، هشت ويا ۱۶ گيگابايتي که با استفاده از حافظه‌هاي فلش مي‌توان جابه‌جا کرد نيست. منظور حداقل ۲۵۰، ۳۲۰ و ۵۰۰ گيگابايت و در مواردي يک، ۱.۵ و ۲ ترابايت اطلاعات است. اين‌ها برخي از ظرفيت‌هاي تعريف شده براي هاردديسک‌ هاي طراحي و عرضه شده در بازار است که امروزه مورد استفاده بسياري از کاربران قرار مي‌گيرد.

استفاده از نوع اکسترنال

در استفاده از هاردديسک‌ هاي اکسترنال، کاربران با دو حالت مواجه خواهند شد. حالت اول شرايطي است که هاردديسک اکسترنال همانند حافظه‌هاي فلش و فقط با استفاده از يک قطعه کابل USB به رايانه متصل مي‌شود که به راحتي زمينه تبادل اطلاعات ميان آن و هاردديسک اينترنال سيستم به وجود مي‌آيد. البته بايد به اين نکته اشاره کرد که در برخي از اين نوع هاردديسک‌ ها کابل اتصال‌دهنده عنوان شده داراي دو پورت USB است که براي تامين انرژي الکتريکي مورد نياز در هاردديسک اکسترنال تعبيه شده است.

حالت دوم شرايطي است که هاردديسک اکسترنال شما براي استفاده به اتصال مجزا به برق نياز دارد. در اين نوع هاردديسک‌ها که معمولا ظرفيت‌هاي بالاي يک ترابايت دارند به دليل نوع طراحي و ساختار تامين انرژي الکتريکي، آداپتوري تعبيه شده است که در کنار اتصال کابل USB به سيستم، برق مورد نياز در هاردديسک را به‌طور جداگانه تامين کند.

کدام اکسترنال مناسب‌تر است؟

اما اين که براي خريد يک هاردديسک اکسترنال کدام يک از انواع آن را انتخاب کنيد موضوعي است که به زمينه کاربرد و سليقه شما بستگي دارد. به عنوان مثال اگر شما قصد داريد از هاردديسک اکسترنال به عنوان حافظه‌اي هميشه همراه و پرکاربرد استفاده کنيد، پيشنهاد مي‌شود نوع بدون آداپتور آن را که از نظر ساختار فيزيکي نيز اندازه و ابعاد معقول‌تري دارد، انتخاب کنيد.
اين نوع هاردديسک به سادگي و همانند يک کتاب کوچک در کيف شما جاي مي‌گيرد و علاوه بر آن به سادگي و بدون نياز به ابزار کمکي، فقط با اتصال کابل USB به سيستم، نياز شما را رفع مي‌کند اما اگر هدف شما از خريد يک هاردديسک اکسترنال فقط و فقط ذخيره‌سازي اطلاعات و بايگاني کردن آن‌ها باشد و از طرف ديگر جابه‌جا کردن هاردديسک براي شما اولويت ندارد، پيشنهاد مي‌کنيم از نوع آداپتوري آن که ظرفيت بيشتري دارد استفاده کنيد. اين نوع هاردديسک اگر چه از نظر ابعاد کمي بزرگ‌تر از هاردديسک‌هاي مشابه است اما داراي حجم ذخيره‌سازي بالاتري است که مي‌توان اين ويژگي را به عنوان مزيت برجسته اين نوع هاردديسک برشمرد. نکته ديگري که بايد به آن اشاره کرد اين است که تفاوت قيمت هاردديسک‌هاي اينترنال و اکسترنال گاهي باعث مي‌شود که کاربران حرفه‌اي از نوع اينترنال به عنوان اکسترنال استفاده کنند. در اين شرايط کاربران با هزينه کم‌تر، هارديسک اينترنال با ظرفيت بالايي را تهيه مي‌کنند و پس از ذخيره‌سازي اطلاعات روي اين هاردديسک، آن را از سيستم جدا و همانند يک هاردديسک اکسترنال نگهداري مي‌کنند. نکته قابل توجه در اين نوع کاربري اين است که اتصال مجدد اين هاردديسک به سيستم و استفاده از اطلاعات ذخيره شده روي آن نيازمند داشتن مهارت و توانايي کار با سخت‌افزار است که انجام آن را براي کاربران مبتدي دشوار مي‌سازد.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت