نحوه کار هارد دیسک ها چگونه است ؟

amindata-recovery - چگونگی کار هارد دیسک ها

برای اینکه درباره ی نحوه ی کار هارد دیسک ها بیشتر بدانید توصیه می کنیم این مقاله را حتما بخوانید .

دستورها همراه با داده‌های ارسالی یا دریافتی از  هارد دیسک ها ، توسط Disk Controller (کنترل کننده دیسک) تفسیر می‌شوند. زمانی که سیستم عامل یا یکی از قطعات سخت افزاری نیاز به ذخیره کردن داده یا دریافت آن داده‌ها را دارند، دیسک کنترلر وارد عمل می‌شود و دستور مورد نظر را برای Actuator ارسال می‌کند.

اینک قسمت Actuator وظیفه دارد تا Head Arm (بازوی مکانیکی Head) را به قسمت‌های مختلف Platter هدایت کند. چون امکان دارد داده‌های یک فایل در مکان‌های مختلفی بر روی Platter ها ذخیره شود، بنابراین Head Arm ممکن است بین قسمت‌های مختلف پلاتر جابجا شود. سپس قسمت Head وظیفه دارد تا با توجه به دستور داده شده کار خود را بر روی سکتور فیزیکی مورد نظر انجام دهد.

درصورتی که دیسک کنترلر دستور خواندن نوشته را داده باشد، در این صورت Head وظیفه دارد تا داده‌های مغناطیسی صفر و یک را بر روی قسمت‌های مختلف Platter بخواند و آن را به Actuator بفرستد.  بدین صورت که قطب‌های مغناطیسی (N یا S) هر یک از مکان‌های داده را حس کرده سپس معادل صفر یا یک آن را برمی‌گرداند. سپس Actuator داده‌های خوانده شده را به دیسک کنترلر باز می‌گرداند تا مورد پردازش قرار گیرد.

اما اگر دیسک کنترلر داده‌ای را برای ذخیره کردن به هارد دیسک بفرستد، در این صورت Actuator وظیفه دارد داده‌ها را تک به تک به Head ارسال کند تا قسمت Head این داده‌ها را به صورت صفر و یک در فضا های ذخیره سازی Platter ذخیره کند. ذخیره به این صورت است که هد نوشتن، مکان‌های داده موجود روی پلاتر را طبق دستور صفر یا یک بودن، تغییر قطب می‌دهد. مثلاً قطب N را به بالا یا برعکس نشانه گذاری می‌کند.

در داخل هارد دیسک‌ها یک فیلترینگ هوا جاسازی می‌شود و قسمت های داخلی هارد دیسک بسته یا به قول معروف مهر شده است تا از ورود غبار  به آن جلوگیری شود زیرا این گرد و غبار ها ممکن است کار هارد دیسک را دچار اختلال کنند.

 

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت