هارد دیسک SMR یا CMR؟ کدام را انتخاب کنیم؟

هارد دیسک SMR یا CMR؟ کدام مناسب تر است؟

اغلب افراد هنگام پیدا کردن هارد دیسک مناسب با این سوال مواجه می شوند که هارد دیسک SMR بهتر است یا CMR؟. قبل از هر چیز بهتر است با نحوه عملکرد این دو و کاربرد هر یک آشنا شوید. در این مطلب ما همراه شما هستیم تا شما را راهنمایی کنیم تا بدانید که کدام روش ضبط در دسترس است؛ نحوه عمل ان چگونه است و کدام یک برای اهداف شما مناسب تر است.

SMR  و CMR روش‌های رایج ضبط برای هارد دیسک ها

خوب است بدانید که هارد دیسک‌ های رایجی که در بازار وجود دارند، از شیوه فن آوری Conventional Magnetic Recording برای نوشتار استفاده می‌ کنند. بدین شکل که ترک‌ها اطلاعات مستقل از هم و با فاصله نوشته می‌شود و هد هارد دیسک اطلاعات هر ترک را به آسانی نوشته یا می‌خواند. به این نحوه از نوشتار در هارد دیسک‌ها، CMR گفته می شود. این نوع از هارد دیسک‌ها لزوما سریع تر نیستند، ولی به عنوان هارد دیسک سرعت معقولی دارند. به این نوع هارد دیسک‌ها PMR نیز گفته می‌شود. در عمل PMR = CMR هستند در نتیجه این دو تقریبا به یک نوع فن آوری اشاره می کنند.

CMR چیست؟ چه کاربردی دارد؟

PMR که مخفف عبارت انگلیسی Perpendicular Magnetic Recording می باشد، روشی است که در آن مغناطیس به صورت افقی و عمودی روی پلاترها قرار می گیرد. PMR جانشینی برای LMR یمی باشد و قادر است چگالی داده سه برابر بیشتر از LMR را ارائه کند, هد خواندن / نوشتن برای این امر ارائه شده و موقعیت عمودی نیز ب آن کمک می‌کند. هدف از توسعه این روش برای این است که بتوان بیش از 750 گیگابایت اطلاعات را در هارددیسک‌های معمولی 3.5 اینچی نوشت. مد نظر داشته باشید که با PMR می‌توان به طور مستقیم در مکان ذخیره سازی نهایی، داده‌ها را روی دیسک سخت نوشت؛ بدون اینکه بازنویسی داده‌ها ابتدا روی دیسک سخت بانجام پذیرد.

SMR چیست؟ چه کاربردی دارد؟

SMR داده‌ها را از طریق همپوشانی می‌ نویسد. در نتیجه هد نوشتن بسیار نزدیک به وب قبلی است، به طوری که قابل خواندن به جامی‌ماند. در هر صورت داده‌های لاین پایینی بازنویسی می گردند، در نهایت ممکن است بعد از یک فرآیند ضبط موفق؛ نوشتن لاین بعدی مجدد انجام پذیرد. چنانچه این روند به طور مطلوب انجام نشود؛ این بازنویسی ادامه پیدا می‌ کند که سبب کند انجام شدن فرآیند نوشتن خواهد شد. ولی با این شرایط، مزیت این فناوری در این است که تراکم ذخیره سازی در مقایسه با PMR بیشتر می شود.

هارددیسک‌های SMR علاوه بر حافظه کش کنترلر استاندارد، متشکل از یک حافظه کش روی دیسک در تراک‌های خارجی می باشند. در نتیجه در این وضعیت فناوری PMR وارد عمل می‌ شود. بعد از ضبط، در کوتاهترین زمان ممکن داده‌ها  از کنترلر به ناحیه SMR منتقل خواهند شد. از یک طرف؛ این فرآیند در نهایت سبب صرفه جویی در فضا خواهد شد ولی تفاوت یزرگی را با فناوری CMR نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید چنانچه حافظه کش بر روی دیسک سریع تر پر شود؛ قبل از این انتقال داده‌ها به ناحیه SMR از طریق کنترلر، و پیش از ذخیره مجدد داده‌های جدید، اول بایستی حافظه کش را خالی یا بازنویسی کنید. به این دلیل؛ حتی با وجود فایل‌ ها با حجم بالا، این احتمال وجود دارد که سرعت انتقال پس از مقدار مشخصی از داده؛ کم شود؛ زیرا حافظه کش پر شده و بایستی مجددا پاک شود.

چه زمانی از هارد دیسک SMR یا CMR استفاده کنیم؟

خوب است بدانید که اگر قرار باشد از هارد دیسک‌های SMR در درجه اول به عنوان روش ذخیره سازی داده خالص استفاده شوند، یا بخواهیم از یک هارد  دیسک بزرگ برای کامپیوتری که اطلاعات در آن ذخیره شده استفاده نمایید، ظرفیت ذخیره سازی بیشتری را نسبت به CMR‌ها ارائه می دهند.

در نتیجه امروزه از این نوع هاردها بیشتر برای آرشیو کردن و بایگانی اطلاعات استفاده می کنند. چنانچه بخواهیم از هارد دیسک به صورت دائمی و همیشگی برای عملیات نوشتن استفاده وشد، هارد دیسک‌های SMR مناسب نیستند و پیشنهاد نمی شوند؛ زیرا استفاده از آنها سبب سرریز شدن حافظه کش می گردد. در نتیجه بایستی از یک هارد دیسک با روش ضبط CMR استفاده کنید.

هارد دیسک‌های CMR در شرایطی که داده‌ها با سرعت بالا منتقل می شوند و یا مقدار زیادی از اطلاعات ذخیره شوند، انتخاب مناسب و خوبی هستند. این نوع از هارد دیسک ها گزینه مناسبی برای استریم‌های موسیقی و پردازش تصویر برای استفاده در سرورهای NAS می باشند.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت