هارد معمولی (HDD) یا SSD کدام بهتر است؟

انتخاب بهترین SSD برای نیازهای شما

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که بهتر است چه نوع هاردی تهیه کنید؟ SSDها همان هاردهای جدید فوق العاده هستند و برای ارتقای همه لپ تاپ ها یا نوت بوک ها بسیار مناسب می باشند. خوب است بدانید که تعویض هارد نوت بوک از HDD به SSD سرعت سیستم شما را بسیار افزایش می دهد. روشن شدن آن سریعتر می شود، برنامه ها و فایل های بزرگ زودتر لود می شوند، حتی در بازی های رایانه ای افزایش سرعت لودینگ را حس خواهید کرد. تنها مشکل SSD این است که گران است.

ولی، هاردهای معمولی (HDD) می توانند فضای ذخیره سازی زیادی را در ازای قیمت کمتر به شما بدهند هرچند که در زمینه سرعت به پای SSDها نمی رسند. اگر در بازار گشتی بزنید، می توانید هاردهای ذخیره سازی معمولی (HDD) به حجم ۴ ترابایت پیدا کنید که تا مدت ها پاسخگوی نیاز شما باشد و شما هم نیازی به خرج مبلغ زیادی پول نخواهید داشت.

همچنین می توانید قدرت هر دو نوع هارد را هم ترکیب نمایید. مدنظر داشته باشید که این روش برای کامپیوترهای رومیزی استفاده می شود که فضای کافی برای نگهداری دو هارد در کنار یکدیگر را دارند و برای لپ تاپ و نوت بوک به طور کلی استفاده نمی شود.

چنان چه دستگاه شما توانایی پشتیبانی از دو هارد را داشته باشد، برای بهره وری از سرعت بالا می توانید، سیستم عامل خود را روی SSD نصب کنید تا به برنامه ها و فایل های ضروری به سرعت دسترسی داشته باشید و از هارد HDD برای ذخیره سازی فایل های کم اهمیت تر بهره ببرید. این کار معقول تر و بهتر است بخصوص که حتما یک هارد HDD در حال حاضر روی سیستم خود دارید. به راحتی می توانید سیستم عامل را به SSD منتقل کرده و هارد قدیمی را به ذخیره سازی بگمارید. بنابراین دیگر احتیاجی به تعویض هارد نوت بوک یا لپ تاپ خود نخواهید داشت.

اگر میزان هزینه برای شما اهمیتی ندارد، یا اگر فقط مجبور به استفاده از یک هارد در لپ تاپ خود هستید، می توانید یک SSD خوب با فضای ذخیره سازی بالا بگیرید. اما برای اکثر مردم استفاده همزمان از دو هارد HDD و SSD در کنار هم، بهترین گزینه هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ فضای ذخیره سازی خواهد بود.

هارد مورد نظر بهتر است در چه ابعادی باشد؟

هاردها معمولا در دو سایز ۲/۵ و ۳/۵ اینچی ساخته می شوند.

هاردهای ۲/۵ اینچی همان مواردی هستند که شما باید به دنبال آن باشید. این ابعاد برای لپ تاپ در نظر گرفته می شود. هرچند که بعضی از دسکتاپ ها فضای مخصوص جای گیری هارد لپ تاپ را نیز دارند. اگر دسکتاپ شما همچین فضایی ندارد، می توانید از یک براکت مخصوص استفاده کنید. براکت مانند خشاب رم عمل می کند، به این صورت که هارد ۲/۵ را داخل آن گذاشته و سپس به کیس وصل می کنید. دقت کنید که در بازار این ابزار را به اسم براکت هارد SSD می شناسند چراکه هاردهای SSD نیز از ابتدا به صورت ۲/۵ اینچی تولید شده اند.

با توجه به این موارد شما برای تعویض هارد لپ تاپ و یا نوت بوک خود احتیاج به یک هارد ۲/۵ اینچی دارید.

صحبت از اندازه SSDها شد، نوع دیگری از SSDها وجود دارند که بیشتر شبیه رم لپ تاپ هستند تا هارد، و آن ها را با نام استاندارد M.2 می شناسند. حافظه M.2 به جای اینکه توسط رابط ساتا (SATA) به مادربورد شما متصل شود، از طریق یک ورودی مخصوص به خود متصل می شود.

بعضی از لپ تاپ ها (مانند مک بوک های شرکت اپل) از حافظه های M.2 استفاده می کنند که تعویض آن به افراد حرفه ای نیاز دارد و غالبا ضمانت را نیز باطل می کند.

نکته دیگری راجع به لپ تاپ ها وجود دارد. با پیشرفت تکنولوژی و کوچک تر شدن و باریک تر شدن لپ تاپ ها و نوت بوک ها (حتی تفاوت این دو اسم دیگر از بین رفته است)، آپگرید کردن آن ها کار سخت تری شده. بیشتر لپ تاپ هایی که هنوز در ابعاد معمولی هستند و خیلی باریک نشده اند همچنان از هارد ۲/۵ اینچی استفاده می کنند، اما ممکن است برای ارتقا توسط کاربر راهی نگذاشته باشند. لپ تاپ های ارزان تر و ضخیم تر مانند مدل های بیزینسی شرکت لنوو (Thinkpad) یا بعضی از مدل های شرکت Dell، همچنان راهی برای دسترسی کاربر قرار می دهند تا در صورت نیاز بتوان نسبت به تعویض هارد لپ تاپ یا نوت بوک اقدام کرد.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت