هارد HDD یا حافظه SSD کدام را انتخاب کنیم بهتر است؟

راهنمای خرید SSD مناسب

حافظه SSD چیست؟

SSD مخفف کلمه Solid State Drive، در زبان فارسی به معنی “حافظه حالت جامد” است. گاهی کاربران به اشتباه حافظه SSD را هارد SSD تلفظ می کنند. در صورتی که اصطلاح هارد مربوط به دیسک های گردان و HDD است و حافظه SSD نوعی از حافظه فلش محسوب می شود.

حافظه فلش همان تکنولوژی ساخت مموری کارت یا کارت حافظه MicroSD است. در واقع حافظه SSD یک فلش مموری اما در ابعاد بزرگتر و حجم بیشتر است که البته تفاوتی در نوع فطعات و … دارند  اگر چه برای درک بهتر ذکر این مثال نیز خالی از لطف نبود.

حافظه HDD چیست؟

HDD  مخفف عبارت Hard Drive Disk، که در زبان فارسی به معنی “حافظه دیسک سخت”  است. در واقع هارد دیسک یک پلاتر فلزی با پوشش مغناطیسی می باشد که عمل ذخیره کردن داده مورد نظر شما را انجام می دهد. زمانی که پلاتر در حال چرخیدن است، هد خواندن و نوشتن در هارد دیسک (حافظه HDD) توسط یک بازو به داده مورد نظر شما دسترسی پیدا می‌کند. شاید شنیده باشید که می گویند لپ تاپ روشن را به هیچ عنوان جابجا نکنید این است که حافظه های HDD یا هارد دیسک ها این نقطه ضعف را دارند و ممکن است خیلی زود دچار صدمه و آسیب شوند.

تفاوت حافظه SSD با هارد دیسک HDD در چیست؟

حافظه های SSD برای جایگزین شدن هارد های HDD وارد بازار شدند، حافظه های SSD هیچ قسمت متحرکی ندارند و تمام اجزا الکترونیکی تعبیه شده است. این حافظه ها سرعت چند برابری نسبت به هارد های HDD دارند، کاربرانی که بعد از مدتی لپ تاپ های خود را به حافظه SSD ارتقا داده اند، رضایت خود را اعلام داشته و اغلب آنها به افزایش چند برابری سرعت سیستم خود اشاره کرده اند.

مزایا و ویژگی های حافظه SSD چیست؟

  • فاقد قطعات متحرک
  • مقاوم در برابر لرزش، ضربه
  • صدا ندارد
  • خوب است بدانید که حافظه SSD، از سرعت انتقال بسیار بالاتری برخوردار می باشد.
  • برای کارهای سخت تر از جمله گیمینگ (بازی کردن) کارایی خوبی دارند
  • حافظه های SSD، وزن و حجم کمتری دارد و در دستگاه های لوکس بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت