تفاوت هارد SSD و هارد دیسک ها HDD را بشناسید؟

چرا هارد SSD گران است؟

هارد SSD با هارد دیسک ها HDD تفاوت های بسیاری دارد. در واقع هارد از مهم ترین قطعات یک کامپیوتر است که همه فایل ها و داده های کاربر در آن ذخیره می شود. در واقع تمامی فایل ها و اطلاعات مورد نظر کاربر در آن حفظ و نگهداری می‌ شود. امروزه حافظه های هارد در انواع و ظرفیت های مختلفی موجود هستند. این قطعه پس از تاریخ عرضه دچار تغییر و تحولات بسیاری شده به طوری که امروزه، هارد های بسیار پر سرعتی با ساختار مغناطیسی تولید شده‌اند که عملکرد آنها تا به امروز بی نظیر و بی مانند می باشد.
این قطعه در لپ تاپ و کامپیوتر دارای تفاوت های زیادی است. در گذشته، هارد لپ تاپ و کامپیوتر تفاوت کمتری نسبت به زندگی امروزه داشتند. شاید یکی از مهم ترین علل افزایش تفاوت این دو قطعه، باریک تر شدن و سبک تر شدن لپ تاپ ها می باشد. همان‌طور که می‌ دانید، دستگاه‌ های کامپیوتر یک محفظه مجزا به نام کیس داشته که قطعات سخت افزاری نظیر هارد، کارت گرافیک، مادربرد، CPU و… درون آن نگهداری می‌شد.
اما لپ تاپ از چنین قابلیتی محروم بوده و فضای خیلی کمتری نسبت به کامپیوتر برای نصب قطعات سخت افزاری دارد. به همین دلیل قطعات آن باید از اندازه کوچکتری نسبت به قطعه مشابه در کامپیوتر برخوردار باشند. از این رو در طول تاریخ، همواره شرکت های تولید کننده سعی بر کوچکتر کردن قطعات لپ تاپ و ارائه لپ تاپ های باریک تر و سبک تر داشته اند.
یکی از قسمت هایی که تحت تأثیر چنین موضوعی دچار تغییرات زیادی در اندازه نحوه ساختار و نوع عملکرد خود شده است، هارد می باشد.

هارد SSD با هارد دیسک ها HDD چه تفاوتی دارد؟

به دلیل کوچکتر بودن و ظریف‌ تر بودن لپ‌ تاپ نسبت به کامپیوتر، تمامی قطعات آن از جمله هارد باید تا جای ممکن از اندازه کوچکتری برخوردار بوده تا به سادگی در کنار قطعات دیگر در ظرفیت کم بدنه لپ تاپ جا گیرند. به همین دلیل تولید کنندگان به ارائه نوع جدیدی از این قطعه با ساختار متفاوت اقدام کردند.
هارد های ssd نسبت به هارد دیسک های قدیمی بسیار کوچک تر و ظریف تر بوده تا به راحتی در بدنه لپ تاپ جای گیرند. همچنین دیگر از عملکرد مکانیکی در این نوع از هاردها خبری نبوده و ساختار آنها به صورت مغناطیسی می باشد. از این رو از سرعت بسیار بالاتری نسبت به هارد دیسک های قدیمی برخوردار بوده و شدت آسیب پذیری آنها نیز کمتر است.
به طور کلی، اندازه کوچکتر و سرعت بیشتر، دو ویژگی برتر هارد لپ تاپ های امروزی نسبت به کامپیوتر است. هارد های HDD که پیش از این در دستگاه‌ های قدیمی لپ تاپ و کامپیوتر استفاده می شد، از ساختار مکانیکی برخوردار بوده و به همین دلیل سرعت کمتری نسبت به SSD  های امروزه دارند. همچنین امکان آسیب دیدگی و خرابی و همچنین کاهش سرعت آن در طول زمان نسبت به نسل جدید قطعات هارد بیشتر است.
هارد SSD تنها در سیستم های امروزی به کار رفته و در کامپیوتر های قدیمی از نوع مکانیکی آن استفاده شده است. اگر یکی از کاربران لپ تاپ و کامپیوترهای قدیمی هستید، از این بابت نگران نباشید. چرا که این قطعه به سادگی در سیستم‌ های قدیمی نیز جایگزین می‌ شود و شما می‌توانید با ارتقاء هارد دیسک قدیمی سیستم خود به یک هارد SSD، سرعت آن را به طور چشمگیری افزایش داده و جانی تازه به کامپیوتر خود ببخشید.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت