همکاری گوگل و Yandex برای مقابله با سارقان محتوای وب

همکاری یاندکس و گوگل

به تازگی گوگل و یاندکس تصمیم گرفتند تا همکاری خود را در زمینه بررسی وضعیت تلاش‌های ضد سرقت محتوا در موتور‌های جستجو با عملکردی مشترک برای ردیابی بهتر محتواهای ربوده شده در نتایج جستجو گسترش دهند. یک دسته بین‌المللی از غول‌های موتور جستجو به فکر ساختن یک لیست سیاه از تمام آثار سرقت شده شناخته شده هستند که هر پنج دقیقه با نتایج جستجو‌ها مقایسه شود و هرگونه تطبیقی حذف گردد.

این ملاقات هفته گذشته انجام شد توسط رسانه‌های روسی Vedomosti و RBC گزارش شده و کمی بعد آن TorrentFreak خبر مربوط به آن را منتشر کرد. شرکت‌کنندگان شامل گوگل، یاندکس، Mail.ru Group ،Gazprom Media و سایر انجمن‌های تجاری محلی بودند.

یاندکس پیشتر خود به دلیل عدم تلاش بیشتر برای بلاک کردن محتواهای سرقت شده مورد انتقاد قرار گرفته بود. توجیه کمپانی این است که قانون این کار را مستلزم نکرده است. از طرف دیگر گوگل نیز تقریبا این چنین نظری دارد و این کار را پرداخت هزینه‌های اضافی برای محافظت از اموال دیگری می‌داند. اما هردو کمپانی به وضوح بر یک تلاش مشترک در این زمینه اتفاق نظر دارند.

.مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت همواره می کوشد تا بروزترین خبرها و همچنین خدمات بسیار مناسبی را در خصوص بازیابی اطلاعات برای شما عزیزان ارائه دهد.

راه حل پیشنهاد شده این است که یک لیست مشترک از لینک‌ها و آثار سرقت شده تهیه شود. این لیست به صورت مداوم به روز رسانی شده و هر کمپانی نتیجه جستجو خود را با آن مقایسه و موارد تطبیق یافته را حذف کند.

این راه حل یک ایده نو به حساب نمی‌آید؛ البته که کمپانی‌ها لیست سیاه مخصوص خود را دارند و از آن برای جلوگیری از نشر محتوا سرقت شده و جعلی استفاده می‌کنند. مشکل این روش نیز کاملاً قابل پیش‌بینی خواهد بود. فرض کنید که یک ورودی جعلی توسط موتور جستجو شناخته و از قسمت نمایش نتایج حذف می‌شود، به دلیل اینکه این روش یک سیستم کاملاً داخلی بین کمپانی بوده، مالک آن ورودی هیچ‌گونه حق پیگیری‌ای نخواهد داشت. در واقع کمپانی‌ها باید روشی را پیشرو بگیرند که علاوه بر قوی بودن قابل‌پیگیری نیز باشد.

به علاوه فرار از این سیستم برای سایتهای سرقت محتوا بسیار راحت می‌باشد. یکی از روش‌هایی که این سایت‌ها به کار می‌برند Futzing URL  است. عملکرد این روش به گونه‌ای است برای هر کاربر یک URL تولید می‌کند و سریعاً آن را حذف می‌کند. (این یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که این  سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند).

همچنین از آنجایی که این لیست توسط قانون تأیید نمی‌شود و بر مبنای منافع متقابل بنا خواهد شد، تا زمانی که این منافع حفظ شوند ممکن است پایدار بماند. به عنوان مثال اگر یک کمپانی در رابطه با لیست درگیر یک دعوای قانونی شود ممکن است از ادامه همکاری دست بکشد.

هم اکنون مشخص نیست که این تلاش مشترک در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا به اندازه‌ای که مفید باشد عملی خواهد شد یا خیر. اما چیزی که واضح است این است که  جنگ بین تولید کنندگان محتوا و سایت‌های سارق آثار امری است که همیشه ادامه خواهد داشت و موتورهای جستجو نیز بخشی از آن خواهند بود.

مرکز بازیابی اطلاعات هارد امین پایتخت

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت