پاک کردن دائمی اطلاعات هارد دیسک

پاک کردن دائمی اطلاعات هارد دیسک

معمولا افراد گمان می کنند که با پاک کردن اطلاعات هارد دیسک، داده ها برای همیشه از دسترس خارج می شوند اما این باور اشتباه است. واقعیت این است که وقتی یک مجموعه ی اطلاعاتی را از روی هارد پاک کرده و حتی از سطل زباله ی ویندوز نیز حذف می کنیم، فایل ها از بین نمی روند و با استفاده از تکنیک های بازیابی اطلاعات و توسط افراد متخصص به آسانی قابل برگشت هستند. اگر نگران اطلاعات خود هستید، باید اطمینان حاصل کنید که پاک کردن دائمی اطلاعات انجام شده است و اطلاعات پاک شده قابل بازیابی نیستند.

اولین و ساده ترین راه برای اطمینان از اینکه داده هایتان قابل برگشت نیستند، این است که کل هارد دیسک را پاک کنید. اگر قصد دارید هارد دیسک خود را به فروش برسانید، این راهکار برای محافظت از اطلاعات شخصیتان بسیار کارآمد خواهد بود. البته باید توجهش داشته باشید که اگر هارد دیسک را پاک کنید دیگر نمی توانید از کامپیوتر خود استفاده کنید و حتی با ابزارهای ساده قادر به نصب دوباره ی ویندوز روی کامپیوتر نخواهید بود.

برای پاک کردن کل هارد دیسک به یک نرم افزار کمکی نیاز است. نرم افزار DBAN یکی از ابزارهای مناسب و رایگان برای انجام پاکسازی است. کافی است این نرم افزار را متصل کرده و سپس یک سی‌دی خالی در سی‌دی درایو بگذارید و اگر از ویندوز 7 یا ویندوز 8 استفاده می‌کنید، روی فایل و سپس روی گزینه Burn disc image کلیک کنید. اگر ویندوز شما XP یا Vista است، از CD BurnerXP استفاده کنید. اگر سیستم عامل شما Mac OS X است دیسک Utility را اجر کنید. حالا کافی است کامپیوتر را دوباره راه اندازی کنید تا وارد برنامه شوید. حالا کافی است Enter را فشار دهید و هارد دیسکی که قصد پاکسازی آن را دارید از لیست انتخاب کنید. می توانید گزینه ی Quick Erase را انتخاب کنید. اما اگر می خواهید کاملا مطمئن شوید که اطلاعات دیگر وجود ندارد باید از گزینه ی pass PRNG Stream-8 استفاده نمایید. فرایند پاکسازی با استفاده از این نرم افزار می تواند چند ساعت تا حتی چند روز نیز طول بکشد.

اگر قصد پاک کردن کل اطلاعات را ندارید، روش های دیگری برای پاک کردن دائمی اطلاعات وجود دارند. نرم افزار Eraser یکی از ابزارهای مفید در این زمینه است. این نرم افزار به شکل رایگان در دسترس است. برای پاک کردن اطلاعات کافی است در قسمت Advanced گزینه ی روش امن را برای پاکسازی انتخاب کنید. معمولا DoD 3-pass گزینه ای مناسب به حساب می آید.

پاک کردن دائمی اطلاعات هارد دیسک

روش هایی که در بالا ذکر شد آسیبی به هارد دیسک شما نخواهند زد و فقط امکان بازیابی داده ها از هارد دیسک را از بین می برند. اما اگر وقت کافی برای انجام این فرایندها را ندارید، می توانید با شکستن هارد دیسک، احتمال خوانش اطلاعات را از بین ببرید. برای اینکار کافی است با یک چکش یا ابزار سنگین، به هارد دیسک ضربه بزنید تا بدنه ی فلزی و دیسک فلزی درونی هارد دیسک کاملا تکه تکه شود. با این روش دیگر هارد دیسک قادر نخواهد بود عملکرد عادی داشته باشد.

منبع: pcmag

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت