پروتکل جدید NVME 1.3 برای SSD های مدرن معرفی شد

پروتکل جدید NVME 1.3 برای SSD های مدرن معرفی شد

پروتکل NVME را می توان نوعی اینترفیس آمیخته به قوانین دانست که دارای سرعت و پهنای باند بیشتر از AHCI است.

شاید بپرسید اصلا NVME چیست ؟

در پاسخ باید بگوییم NVMEE برای استفاده در سامانه های ذخیره سازی نیمه هادی و فلش مانند SSD ها طراحی شده است و آخرین نسخه تدوین شده آن نیز با نام NVME 1.2  در سال 20144 معرفی شد. همچنین  NVME به دلیل ارتباط با مسیر پر سرعت PCIe می تواند سریع تر از هر رابط دیگری اطلاعات را منتقل کرده و برترین ذخیره سازها نیز بر اساس آن تولید شده اند.

این بروزرسانی به زودی تسلیم تولید کنندگان می گردد با این وجود محصولاتی که به NVME 1.3 مجهز هستند در ماه های پایانی سال 2017 و اوایل سال 2018 راهی بازار خواهند شد.

و اما قابلیت های NVME 1.3 ، یکی از قابلیت های NVME 1.3 قابلیت smart   می باشد .

Host Machine هم اینک قادر است تا فرمان تست درایو را بدون نیاز به Mount کردن پارتیشن برای نمایش مطالب به OS و نرم افزارهای دیگر انجام دهد. آزمون های Self-Test  می تواند شامل تست های سخت افزاری و نرم افزاری باشد.

همچنین در NVME 1.3 تمام امکانات جهت بوت پارتیشن بدون نیاز به افزودن دیتای اضافی در مادربردهای مجهز به بایوس UEFI نیز امکان پذیر شده است. در مادربردهای UEFI فعلی، پشتیبانی از بوت NVME شامل ذخیره سازی یک پارتیشن بوت کوچک یا بوت لودر است که در تراشه فلش SPI ذخیره می گردد. در پروتکل NVME 1.3 دستور فرمان Sanitize نیز دیده می شود؛ این دستور فرمان با هدف پاک کردن امن اطلاعات از روی SSD افزوده شده است.

دستور Sanitize در دو بخش سخت افزار و نرم افزار به حذف اطلاعات پرداخته و Data را نه فقط از روی تراشه های NAND، بلکه از داخل بافر DRAM و تمام حافظه های کش نیز پاک کرده و خیال کاربران از پاک شدن امن اطلاعات بدون بازگشت توسط نفوذگران راحت می سازد.

در نهایت پشتیبانی از Single Root I/O Virtualization (SRIO-V) آخرین ویژگی است که توسط این کنسرسیوم گزارش شده است. SSD های جدید که از NVME 1.3 برخوردار هستند، می توانند رقیب اصلی حافظه های Optane اینتل نیز باشد. هر چند که اینتل خود از توسعه دهندگان NVME است.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت