کاهش اتلاف داده ها و از دست دادن اطلاعات در RAID

 

اگر ساختار RAID ) This article is about the data storage technology )  از بین رفته و یا با از دست دادن اطلاعات مواجه هستید، چند پیشنهاد برای شما داریم که با رعایت آنها می‌توانید میزان خسارت را کاهش دهید:

به هیچ عنوان درایو های RAID را اسکن دیسک نکنید.

درحالی‌که اسکن دیسک می‌تواند در سیستم‌های تک درایوی که به‌منظور بالا بردن سرعت و پایین آوردن خطاهای هارد استفاده میشود مفید باشد اما در ساختارRAID به هیچ وجه.

در ساختار RAID اکثر خرابی ها و تناقض‌ها در سطح آن اتفاق می افتد(درایوهای غیر همگام، بد بازسازی‌شده و غیره) که اجرای اسکن دیسک در این موارد می‌تواند باعث تغییرات مضر و برگشت ‌ناپذیری به ساختار فایل‌های سیستمی شود.
هیچ‌گاه یک هاردی که در ساختار RAID خراب شده(Failed Drive) را با درایوی که قبلاً قسمتی از یک سیستم RAID بوده یا در جای دیگری کار میکرده جایگزین نکنید؛ همیشه درایو جایگزین را قبل از استفاده صفر کنید یا ترجیحا از هاردهای نو و آکبند استفاده نمایید.
اگر یک درایو صداهای مکانیکی غیرمعمولی دارد(تق تق-خش خش-بوق میزند و….)، به‌سرعت آن را خاموش‌کنید.

یک درایو خراب از نظر مکانیکی که هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند شدت از دست رفتن اطلاعات را افزایش و شانس بازیابی اطلاعات را کاهش دهد.
قبل از انجام هر تغییر سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری از اطلاعات داخلRAID بکاپ تهیه کنید و حتما آن را بازبینی کنید.
درایوها را قبل از خارج کردن از سرور به ترتیب شماره گذاری کنید.
توصیه میکنیم بعد از اینکه برای RAID تان مشکلی پیش آمد به هیچ عنوان آنرا بازسازی (Rebuild) نکنید
اما اگر به توصیه بالایی ما گوش ندادید و در حین فرآیند بازسازی با مشکل و خطا مواجه شدید، تلاش دوباره‌ای برای بازسازی انجام ندهید.
بعد از وضعیت نوسان برق در سیستم هایRAID، اگر فایل سیستمی خراب به نظر رسید یا داده‌ها غیرقابل دسترسی بودند، به هیچ وجه از نرم افزار و ابزارهای تعمیر درایو استفاده نکنید.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت