چرا هارد دیسک ها میزان حجم واقعی خود را نشان نمی دهند

چرا هارد دیسک ها میزان حجم واقعی خود را نشان نمی دهند

احتمالا تا به حال با این مشکل مواجه شده اید که هارد دیسکی با حجم خاصی خریداری می کنید اما در عمل گنجایش هارد دیسک کمتر است. معمولا افراد در این حالت تصور می کنند که هارد دیسک تقلبی بوده یا سازنده در مورد حجم آن دروغ گفته است. اما این موضوع طبیعی است و در بیشتر انواع هارد دیسک ها یک ویژگی عادی به حساب می آید. دلایل مختلفی برای اینکه هارد دیسک ها میزان حجم واقعی خود را نشان نمی دهند وجود دارد که در ادامه بعضی از این دلایل را توضیح خواهیم داد.

می توان گفت یک دلیل رایج برای کم بودن حجم هارد دیسک این است که هارد همراه با یک نرم افزار مخصوص به فروش رسیده است. معمولا شرکت های تولید کننده ی دیسک های سخت برای عملکرد بهتر هارد دیسک ها نرم افزارهای مدیریتی و پشتیبانی مختلفی را همراه با آن به فروش می رسانند. این نرم افزارها البته حجم زیادی ندارند اما باعث می شوند حجم واقعی و حجم ادعا شده ی هارد دیسک با یکدیگر هماهنگی نداشته باشند. می توانید به سادگی این نرم‌ افزار ها را استفاده نکنید و از روی دیسک حذف نمایید، این نرم ‌افزار ها به ندرت کارکرد همتراز و یا بهتر از نرم ‌افزار های مجانی موجود در اینترنت دارند، بنابراین با حذف آنها چیزی را از دست نمی‌‌ دهید و فضای هاردتان نیز باز می شود.

اگر از ویندوز استفاده می کنید کافی است روی درایو موردنظرتان کلیک کرده و سپس با انتخاب گزینه ی Format درایو را یکبار کاملا خالی کنید. با این روش می توانید از شر نرم افزار مزاحم نیز خلاص شوید. برای کاربران مک قضیه کمی پیچیده تر است. آن ها باید به آدرس Applications/Utilities/Disk Utility/ مراجعه نمایید و روی درایو در نوار کناری کلیک کنید. تب Erase را در بخش میانی انتخاب نمایید، سپس فایل سیستم خود را در منوی Dropdown انتخاب کنید.

البته دلیل دیگری نیز برای متفاوت بودن حجم واقعی هارد دیسک از حجم عنوان شده وجود دارد و برای مثال ممکن است این تفاوت در حجم حتی به 100 گیگابایت برای یک هارد دیسک یک ترابایتی نیز برسد. دلیل این قضیه بسیار ساده است. معیار اندازه گیری ما با معیار اندازه گیری کامپیوتر متفاوت است. برای ما هر کیلوبایت شامل 1000 بایت می باشد اما از نظر علم رایانه هر کیلوبایت در واقع 1024 بایت است. نتیجه این تفاوت، به وجود آمدن حجم های متفاوت برای هارد دیسک است.

چرا هارد دیسک ها میزان حجم واقعی خود را نشان نمی دهند

در تبلیغات هارد ها معمولا به حجم زیادتر هارد دیسک اشاره می شود. چه فلش درایو و چه‌ هارد دیسک ‌های ۳.۵ اینچی بزرگ، همگی از سیستم مبنای ۱۰ برای معرفی خود استفاده می ‌کنند و در واقع حجم کمتری در سیستم مبنای ۲ دارند. در واقع به ازای هر یک گیگابایت شما نزدیک به ۷۰ مگابایت فضای کمتری را دریافت می ‌کنید. متاسفانه راه حلی برای این معضل وجود ندارد. بهتر است هنگام خریدن هارد دیسک به این تفاوت حجم احتمالی توجه داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

منبع: lifehacker

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت