چطور با معضل پر شدن هارد دیسک مقابله کنیم

چطور با معضل پر شدن هارد دیسک مقابله کنیم

زمانی که از ویندوز ده برای انجام کارهایمان استفاده می کنیم، گاهی پیش می آید که عملکرد ویندوز مختلف می شود. در این مواقع زمانی که وارد تنظیمات task manager می شویم، سیستم عامل به ما می گوید صددرصد فضای هارد دیسک اشغال شده است بدون اینکه برنامه ای در حال اجرا باشد. شاید این اتفاق خطای ویندوز به نظر برسد اما دلایل مختلفی برای پر شدن هارد دیسک بدون اینکه از آن استفاده کنیم وجود دارد و برای رفع این مشکل می توان از راه های مختلفی استفاده کرد.

یکی از راهکارهایی که برای خالی شدن فضای هارد دیسک قابل استفاده است، خاموش کردن آنتی ویروس حداقل به شکل دوره ای است. معمولا نیاز است که روی ویندوز ها آنتی ویروس نصب شود اما آنتی ویروس ها حجم زیادی داشته و در تمام اعمال ویندوز تداخل ایجاد می کنند. بعضی از آنتی ویروس ها کاملا فضای رم را اشغال می کنند و این باعث می شود هارد دیسک دیگر فضای خالی نداشته باشد. بنابراین می توانید این برنامه ها را به شکل موقت غیرفعال کنید. معمولا با کلیک کردن روی آیکون برنامه گزینه ای برای غیرفعال کردن (disable) آنتی ویروس را مشاهده خواهید کرد.

یکی دیگر از نرم افزارهایی که موجب پر شدن فضای دیسک می شود، گوگل کروم است. وقتی تسک منیجر را باز می‌ کنید، معمولا این مرورگر را در ردیف‌ های بالا می‌ بینید و این بدان معناست که مصرف رم (RAM) در آن به شدت بالاست. برای مقابله با این معضل باید یک صفحه ی جدید در این مرورگر باز کنید و وارد قسمت تنظیمات (setting) شوید. در صفحه تنظیمات روی گزینه ی Advanced کلیک کرده و Use a prediction service to load pages more quickly را غیرفعال کنید.

ویندوز قسمتی به عنوان حافظه ی مجازی دارد که مطالب به شکل موقت در آن ذخیره می شوند تا تجزیه و تحلیل از آن طریق شکل بگیرد. حافظه مجازی فقط شامل رم نیست، بلکه بخشی از هارد درایو سیستمتان هم محسوب می ‌شود. وقتی ویندوز برای انجام کارها با کمبود رم مواجه می ‌شود بخشی از حافظه هارد دیسکتان را قرض می ‌گیرد تا کارها را به انجام برساند. اگر فشار روی ویندوز بیش از اندازه باشد می تواند تمام فضای هارد سیستمتان را اشغال نماید.

برای جلوگیری از ایجاد این معضل، باید حافظه را ریست کنید. برای این کار، دکمه Windows را که روی کیبورد مشاهده می شود فشار دهید و Advanced System Settings را جستجو کنید. در تب Advanced، گزینه Performance را یافته و به بخش Settings آن بروید. حالا یک بار دیگر وارد تب Advanced شده و در گزینه یVirtual Memory، روی کلمه Change کلیک کنید. در اینجا می توانید حافظه ی مجازی را کنترل کنید و تنها یکی از درایوهای خود را برای استفاده ی این بخش قرار دهید. بهتر است درایو سی را انتخاب کنید که ویندوز نیز معمولا روی آن نصب می شود.

چطور با معضل پر شدن هارد دیسک مقابله کنیم

اگر با انجام این اعمال باز هم مشکل پر شدن هارد دیسک بدون دلیل بیرونی حل نشد، این بدان معناست که راه حل های پیچیده تری باید به کار گرفته شود. برای حل کردن این قبیل از مشکلات می توانید به متخصصان تعمیرات هارد مراجعه کنید تا تمام احتمالات ممکن را در این زمینه بررسی نمایند.

منبع: guidingtech

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت