حذف پوشه ی Windows.old

اگر شما بروزرسانی Creators ویندوز 10 را دریافت کرده باشید، قطعاً متوجه شده اید که فضای آزاد شما به طور قابل توجهی کاهش یافته است. با ارتقاء عمده نسخه های ویندوز، فایل های ویندوز قبلی شما در پوشه ای به نام windows.old ذخیره می شوند و  بهترین راه، پاک کردن دیسک از این فایل ها و پوشه ها است. در مطلب قبل شیوه ی پاک کردن windows.old از دیسک را آموزش داده ایم که میتوانید آن را مطالعه نمایید. در ادامه روش های دیگری برای ایجاد فضای آزاد بیشتر ارائه خواهیم کرد.

چگونه فضای خالی بیشتری در ویندوز داشته باشیم؟

غیر فعال کردن Page File

نکته ی دیگری وجود دارد که به داشتن فضای خالی بیشتر کمک می کند، آن هم غیر فعال کردن  Page File است. Page File ویندوز از فضای زیادی از هارد دیسک به عنوان فضای مجازی استفاده می کند و حجم زیادی از هارد دیسک را اشغال می کند. برای غیر فعال کردن Page File کافیست تا بر روی This PC کلیک راست کنید و در منوی باز شده وارد Properties شوید.

چگونه فضای خالی بیشتری در ویندوز داشته باشیم؟

در پنل سمت چپ پنجره ی باز شده وارد گزینه ی Advanced system settings شوید و سپس در زبانه ی Advanced، بر روی Settings که در بخش Performance قرار دارد کلیک نمایید. مجدداً در پنجره ی باز شده، وارد زبانه Advanced شوید.

در بخش Virtual memory، میزان مصرف حافظه ای که به عنوان فضای مجازی در اختیار Page File قرار گرفته است را مشاهده خواهید کرد. بر روی گزینه ی Change کلیک کنید و تصمیم بگیرید که می خواهید آن را به طور کامل غیر فعال کنید یا میزان فضای مصرفی آن را کاهش دهید.

فضای مربوط به System Restore

بخش دیگری از فضای دیسک همانند Page File، به System Restore اختصاص داده می شود. به این منظور که در زمان Recovery فضای کافی وجود داشته باشد. به طور کلی اختصاص فضایی از دیسک برای Recovery مفید نخواهد بود زیرا موارد Recovery به طور خودکار ایجاد می شوند و مشکلی در داشتن فضای آزاد نخواهد بود. به همین منظور می توانید به راحتی این گزینه را غیر فعال نمایید، فقط کافیست تا بر روی This PC راست کلیک کنید و در پنجره باز شده پس از کلیک بر روی Advanced system settings، وارد زبانه ی System Protection شوید، درایو مورد نظر را انتخاب کنید و بر روی Configure کلیک نمایید. در نهایت در پنجره ی باز شده باید گزینه ی Disable system protection را تیک دار کنید.

به کمک این روش ها بخش زیادی از فضای اشغال شده ی هارد دیسک را آزاد خواهید کرد. خوشبختانه، مایکروسافت به ازای اشغال زیاد هارد دیسک، همچنان ابزارهایی برای خالی کردن این فضاهای اشغالی ارائه کرده است.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت