کارت گرافیک Geforce RTX 3090 معرفی شد

کارت گرافیک Geforce RTX 3090

سرانجام انویدیا از جدیدترین کارت گرافیک خود رونمایی کرد. گرافیک Geforce RTX 3090 جدیدترین کارت گرافیک کمپانی انویدیا است که قرار است به عنوان سریع‌ترین گرافیک جهان عرضه شود و به گفته انویدیا کارت گرافیکی از نظر سرعت و قدرت حتی نزدیک به محصول جدید خود نمی‌تواند شود.

کارت گرافیک Geforce RTX 3090 به نسبت RTX 2080 TI بسیار سریع‌تر است. به نظر می‌رسد این کارت گرافیک بر اساس معماری Turing توسعه یافته است.

به گفته کمپانی انویدیا کارت گرافیک RTX 3090 قرار است با تعداد هسته بیشتر و حافظه بیشتر عرضه شود. همچنین قرار است این کارت گرافیک مجهز به هسته‌های نسل بعدی Ray Tracing و Tensor نیز باشد تا به معنای واقعی کلمه یک کارت گرافیک نسل بعدی باشد.

در قلب کارت گرافیک جدید انویدیا، چیپ GA102 به کار گرفته شده است. این پردازنده گرافیکی از سری گیمینگ انویدیا می‌باشد که به نظر می‌رسد سریع‌ترین چیپ تولید شده می‌باشد.

 این گرافیک بر اساس فناوری 8 نانومتری سامسونگ تولید می‌شود که به شکل سفارشی برای انویدیا طراحی شده و 28 میلیارد ترانزیستر را در خود جای داده است. این مدل ابعادی 628 میلیمتر مربعی دارد که آن را تبدیل به دومی چیپ گیمینگ تا به حال تولید شده بعد از Turing TU102 خواهد کرد.

کارت گرافیک Geforce RTX 3090

هسته سایه زن معماری جدید انویدیا تا 2.7 برابر سریع‌تر است. همچنین هسته‌های Ray Tracing و Tensor نیز نسبت به نسل Turing سریع‌تر و بهینه‌تر هستند. نسل دوم هسته‌های RT شتاب دهنده‌ی اختصاصی سخت افزاری رهگیری پرتو هستند که قابلیت‌های منحصر به فردی را فراهم می‌کنند.

گرافیک RTX 3090 دارای 10496 هسته CUDA است و به علاوه هسته‌های CUDA، هسته‌های RT و Tensor و البته‌ واحدهای SM نیز در این گرافیک به کار برده شده است.

علاوه بر این موارد، میزان حافظه این کارت گرافیک 24 گیگابایت است که نسبت به RTX 2080 TI دو برابر شده است. پهنای باند محصول جدید انویدیا نیز 1 ترابایت بر ثانیه می‌باشد و همه‌ی این موارد نشان از یک کارت گرافیک قدرتمند می‌دهد.

قیمت و زمان عرضه:

اگرچه کارت گرافیک Geforce RTX 3090 به تازگی معرفی شده است اما کاربران باید حداقل تا 17 سپتامبر برای دست یابی به آن صبر کنند. همچنین گفته شده است که قیمت پایه‌ی این کارت گرافیک 1499 دلار خواهد بود که البته مدل‌های سفارشی آن به طبع نیز گران‌تر خواهد بود.

منبع: gsmarena

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت