تفاوت ، فواید و ضررهای حافظه های SSD و HDD چه می باشد؟

ssd hdd

امروزه ذخیره سازی اطلاعات اغلب،بر روی دو سخت افزار معروف ذخیره سازی یعنی hdd و ssd تمرکز دارد.

اگر برای شما مواردی چون امنیت ، سرعت ،مصرف انرژی و حتی صدای سخت افزارتان مهم باشد، این متن میتواند اطلاعات مناسبی به شما بدهد تا با آگاهی مناسب تری هاردتان را انتخاب کنید.

حال باید بگوییم که اگر موارد مذکور دارای اهمیت باشد،شما ترجیح می دهید که ssd را انتخاب کنید.

فواید ssd که می توان نام برد از این قبیل است:

یکی از دلایل انتخاب ssd این است که شما دیگر صدای هارددیسک های قدیمی را نخواهید شنید زیرا که ssd ها ساخته شده از قطعات الکترونیکی هستند و از این جهت دارای هیچ نوع قطعه مکانیکی که صدایی ایجاد کند،نیستند و حتی این نکته فایده خوب دیگری نیز دارد،آن ها به دلیل نداشتن همین قطعات مکانیکی در مقابل ضربه و شک نیز مقاومت بالایی از خود نشان می دهند.

همچنین ssd به سبب این که چرخشی نیستند،به رفتن به مکان خاصی نیاز نداشته و به سرعت توانایی دسترسی به حجم زیادی از اطلاعات را دارا هستند به همین دلیل شما با خاطری آسوده و همچنین با سرعت بالا می توانید اطلاعات را ذخیره و بازیابی کنید.
هادرهای ssd سبکتر از hdd بوده که این نیز دلیل بر سبکی خیلی از لپ تاپ ها و نوت بوک های نسل جدید است.

از موارد دیگری که می توان به برتری ssd از hdd اشاره کرد مصرف انرژی ssd است ، آن ها بسیار کم مصرف می باشند و در مقابل سرما و گرمای شدید نیز مقاوم تراز hdd عمل می کنند.

ssd ها گرمای بسیار کمتری از hddها تولید می کنند که به سلامت قطعات الکترونیکی مجاور که حساس به گرما هستند کمک شایانی میکند و این ویژگی نیز به دلیل نداشتن قطعه مکانیکی است در بالا ذکر کردیم.

البته باید خاطر نشان کرد که ssd ها به طور قطع معایبی نیز نسبت به hddها  دارند به طور مثال قیمت آن ها نسبت به hdd بسیار بالاتر است.
همچنین هاردهای قدیمی تا زمانی که سالمند و کارایی داشته باشند توانایی ذخبره اطلاعات، بازنویسی، حذف یا اضافه کردن را دارند ،اما حافظه های ssd دارای مدت مشخصی هستند،به طور مثال پس از ۷۰۰۰ بار نوشتن ،کارآیی خود را از دست می دهند.
یکی دیگر از معایب ssd این است که ممکن است بدلیل شوک ناشی از قطع ناگهانی برق تمامی اطلاعات از دست برود ولی این مشکل در مدلهای جدیدتر رو به بهبود می رود.

© کپی رایت - ریکاوری هارد و بازیابی اطلاعات امین پایتخت